دولت کانادا اقامت پناهندگان تقلبی را لغو میکند

ولت اتاوا در حال بررسی وضعیت افرادی است که از کانادا پناهندگی گرفته اند اما بعدا به همان کشوری که از آن فرار کرده بودند، سفر کرده اند. این مسئله شامل حال طیف گستردهای از ایرانیان کانادا نیز میشود.

قانون جدید به دولت این اجازه را میدهد اقامت آن دسته از پناهجویان سابق را که «دوباره از سرزمین مادریشان نفع میبرند» لغو کند.

به گزارش روزنامه تورنتو استار که وب سایت ونکوورنامه آنرا باز نشر کرده است، دولت فدرال از زمان تغییرات سال ۲۰۱۲ در قوانین مهاجرتی، به طور فعالانه ای در حال بررسی پرونده پناهنده هایی است که شرایط شان عوض شده و توانسته اند کانادا را ترک و به سرزمین مادریشان سفر کنند. تعداد افرادی که توسط دولت کانادا در سال ۲۰۱۴ سلب اقامت شده اند، تقریبا پنج برابر آمار سال ۲۰۱۲ است.

یک سند داخلی دولتی که در اختیار مرکز Canadian Council for Refugees قرار گرفته نشان میدهد که دولت محافظه کار کانادا قصد دارد به طور سالانه حدود ۸۷۵ پناهنده را لغو اقامت کند.

انتشار این اخبار در میان جامعه ایرانیان مقیم کانادا موجی از نگرانی ایجاد کرده است. طیف ۳۰ درصدی از کانادایی های ایرانی تبار را پناهندگانی تشکیل میدهند که از طریق مسیرهای گوناگون پناهجو پذیری به کانادا رسیدهاند.

با این حال آمد و شد گروه چشمگیری از ایرانیان به داخل ایران و استفاده گروه بزرگتری از خدمات دولتی و کنسولی بر اساس هویت ایرانی، این شائبه را ایجاد میکند که این ایرانی تباران مشمول قانون مزبور قرار گرفته و از سوس شورای مهاجرت و پناهندگی کانادا IRB پرونده آنها برای لغو اقامت کانادا فرا خوانده شود.
به نقل از خبرگزاری ایرانشهر – کانادا