طوفانی در راه است


کورش احمدی

اقدامات تحریک آمیز سپاه، شرایط در منطقهء خلیج فارس  بسیار خطرناک و شکننده شده است. رژیم اسلامی ایران با رهبری علی خامنه ای بدترین نوع مدیریت دیکتاتوری را در حال تجربه کردن هست. او، در پی توقیف کشتی حامل نفت خام در جبل الطارق، رسما دستور کشتی ربایی و رهزانی دریای را صادر کرد. سپاه پاسداران با انتشار فیلمی نحوهء تصرف کشتی انگلیسی را به نمایش گذاشت؛ فیلمی که یاد آور راهزنی دریایی توسط دزدان دریایی بود. اين اقدامات رژیم اسلامی باعث شد تا فرانسه انگلیس المان و دیگر کشورها در رابطه با مناقشه خلیج فارس عملا در کنار امریکا قرار بگیرند. و بدينسان، کشورهائی که در حال مماشات با رژيم بودند و رژيم امیدی به آنها داشت عملاً از آن فاصله گرفتند. یکی از مهمترین این کشورها انگلیس بود که اکنون بنظر می رسد شرایط برای تغییر سیاست لندن برای مقابله با رژيم اسلامی آماده تر شده است.


بدين ترتيب،عرضه بیش از بیش بر رژیم اسلامی در حال تنگ شدن است. در این رابطه و برای برون رفت از بحران بین رهبران نظام اسلامی اختلاف نظر وجود دارد.


– گروهی خود را ديگر در بن بست کامل ديده و چاره ای غیر از مذاکره با امریکا را کارساز نمی دانند. این گروه از طریق لابی هائی مانند نایاک، و التماس وزیر امور خارجه رژیم به کشورهای آمریکا لاتین، و همچنین دادن پیام از طریق مصاحبه مطبوعاتی در نیویورک به سیاستمداران آمریکا مبنی بر اعلام آمادگی برای مذاکره کار خود را شروع کرده است. مشکل عمده این گروه آن است که خواهان مذاکره پشت درهای بسته و کاملا محرمانه می باشند. اتفاقی که بنظر می رسد با سیاست های فعلی آمریکا کاملاً متناقص است .


– گروه دوم اما، بدون داشتن هیچگونه راه کار و تحلیلی، فقط به دنبال اعمال نظر رهبر دیکتاتوری برای جنگ افروزی و به زانو در آوردن آمریکا و تمام دنیا هستند. اما نکته مهم این است که امریکا از سابقهء تاریخی رژیم اسلامی در دروغگویی و تروریسم و جنگ طلبی کاملا آگاه است و از همین پيشاپیش درخواست ۱۲ ماده ای پمپئو را اعلام کرده و نيز هر گونه مذاکره را کاملا علنی خواسته است.


در اين ميان اختلاف تعدادی از رهبران رژیم بر سر مذاکره با امریکا نشانه وخامت اوضاع و تاثیر روزافزون تحریم ها و اقدامات آمریکا می باشد. همچنين تجربه نشان داده است که وقتی فشار زیاد می شود اختلافات هم بیشتر بروز می کند. از شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی میتوان فهمید که اختلاف نظر رهبران رژیم روز به روز بیشتر شده و گرایش به سمت نظامی گری و برخوردهای خشن از یک طرف با همدیگر، و از طرف دیگر با مردم رو به افزایش خواهد داشت.


در ماندگی رژیم در حل مسائل اقتصادی و برآوردن نیازهای معیشیتی و سیاسی و اجتماعی، در کنار فشارهای تحریم و در انزوا قرار گرفتن بین المللی، باعث شده که رهبران دینی حکومت اسلامی در موقعیت بسیار وخیمی قرار گيرند و بنظر میرسد که اين وخامت اوضاع داخلی نمی تواند نشانی از وقوع طوفانی اجتماعی و سیاسی در داخل کشور را با خود نداشته باشد.
۱۵ امرداد ۱۳۹۸ – ۶ اگوست ۲۰۱۹