ارز در جیب مسافران زیارتی برکت پیدا می کند

بنیاد میراث پاسارگاد

    روز گذشته ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، با هیجان و افتخار اعلام کرد: «تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال ۹۷ بیش از هفت میلیون نفربوده اند. که در مقایسه با سال ۹۶ رشدی ۵۲ در صدی داشته است»

اما وقتی سخنان بعدی ایشان و  گزارشگر خبرگزاری مهر (*) را می خوانید متوجه می شوید که این تعداد افتخار آفرین گردشگر بیشترشان از عراق آمده اند و دلیل آمدن شان این گونه ذکر شده است که: « به  طور کلی رویکردهای سفر به ایران، استقبال گردشگران از تلفیق زیارت و درمان و تفریح بیشتر از بقیه بوده است.» که البته براساس خبرهایی که در یکی دو سال گذشته منتشر شده است، منظور از«تفریح» به زبان مسئولین جمهوری اسلامی، استفاده از خانه های مخصوص صیغه در مشهد و قم و اخیرا تهران است.

  براساس این گزارش کل گردشگران خروجی در سال گذشته، دو میلیون و هشتصد هزار نفر بوده اند که این ها نیز بیشترشان به عراق رفته اند برای مراسم سینه زنی و راهپیمایی اربعین و  دیگر مراسمی که همیشه با خرج دولت ایران، با بهتر است گفته شود از جیب مردم ایران ترتیب داده می شود و درصد بالایی از مسافران جزو وابستگان رژیم هستند که در کنار زیارت به انجام «ماموریت های مخصوص» دیگری نیز مشغولند.

    در بخش پایانی این گزارش آمده است که سال گذشته تعداد گردشگران ایرانی برای رفتن به مناطق غیر زیارتی کمتر شده اند و این پایین آمدن گردشگران غیرزیارتی را «ناشی از باورهای دینی و فرهنگی مردم ایران» ذکر کرده اند و «شاهد عادل»شان هم گفته ی اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط با گردشگری ست: «سفرهای غیر زیارتی زائد است و چیزی جز افزایش قیمت ارز نیست ولیکن این گرانی ارز منجر به کاهش سفر به مقاصد زیارتی از جمله عتبات عالیات نشده است. زیرا سفرهای زیارتی هم دارای برکات هستند و هم هزینه ای بر دوش کشور نمی گذارند».

    البته کسانی چون بنده که «اقتضاد را مال خر» نمی دانند، سواد این را نداریم که بفهمیم  چگونه «ارز» در جیب مسافران زیارتی برکت پیدا می کند و قیمت اش ارزان می شود.

 از شهرام صداقت – تهران

————–

* تراز گردشگری ایران زیارتی است