ده توصیه برای خواب راحت در شب‌های گرم تابستان

در طول تابستان و با گرم‌تر شدن هوا نمی‌توان مانند همیشه به‌راحتی به خواب رفت و خوابی آسوده داشت. برای مقابله با این مشکل سرویس جهانی بی‌بی‌سی ده راهکار ارائه می‌کند.

۱. چرت نزنید

افزایش دما و گرم‌تر شدن هوا باعث می‌شود که در طول روز کمی احساس بی‌حالی داشته باشید، زیرا بدن برای تنظیم دما به انرژی بیشتری نیاز دارد. اما اگر برای خواب شبانه مفید با مشکل مواجهید، در طول روز نخوابید. خواب‌آلودگی در هوای گرم ارزشمند است، پس آن را برای شب نگه دارید.

۲. روال روزانه‌ داشته باشید

گرمای‌ هوا شما را به سوی تغییر عادت‌هایتان سوق می‌دهد. این کار را نکنید، زیرا خوابتان را مختل می‌کند. براساس عادت‌ و روال همیشگی‌تان عمل کنید و پیش از رفتن به رختخواب کارهای همیشگی‌تان را انجام دهید.

۳. اصول اولیه را در خاطر داشته باشید

اطمینان حاصل کنید که اتاق خوابتان هنگام شب‌ گرم نباشد. برای مثال، در طول روز پرده‌ها را بکشید و از ورود نور خورشید به داخل خانه جلو‌گیری کنید. اما پیش از رفتن به رختخواب پنجره‌ها را باز کنید تا نسیم خنک و هوای آزاد وارد اتاق شود.

۴. از ملحفه‌های نازک استفاده کنید

روتختی‌ها را کم کنید، اما از ملحفه‌ روکش تخت استفاده کنید، زیرا روتختی‌های کتان عرق بدن را جذب می‌کنند. هرچه‌قدر هوا گرم باشد، هنگام خواب دمای بدن کاهش می‌یابد، به همین دلیل گاهی احساس سرما می‌کنیم و از خواب بیدار می‌شویم.

۵. جوراب‌ها را خنک کنید

استفاده از پنکه کوچک در هوای گرم، به‌خصوص زمانی که هوا مرطوب است، مفید است. این پنکه‌ها عرق را تبخیر و کار بدن را برای تنظیم دما راحت‌تر می‌کنند. همچنین می‌توانید جوراب‌هایتان را در یخچال بگذارید و پس از اینکه خنک و سرد شدند بپوشید، زیرا خنک کردن پاها دمای کلی بدن را کاهش می‌دهد.

۶. به بدن آبرسانی کنید

در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید، اما پیش از خواب از نوشیدن آب زیاد دوری کنید.

۷.حواستان به چیزی که می‌نوشید باشد

مراقب نوشیدنی‌ها باشید، زیرا اغلب آن‌ها مقادیر زیادی کافئین دارند که سیستم عصبی را تحریک می‌‌کند و باعث می‌شود هوشیاری بیشتری داشته باشید. همچنین از نوشیدن زیاد الکل پرهیز کنید. برخی از مردم در هوای گرم بیشتر الکل می‌نوشند. الکل ممکن است کمک کند به خواب برویم، اما درعوض باعث می‌شود صبح زود بیدار شویم و به‌طور کلی کیفیت خواب را کاهش می‌دهد.

۸. آرامش خودتان را حفظ کنید

اگر برای خوابیدن مشکل دارید، بیدار شوید و کار آرامش‌بخشی مانند خواندن، نوشتن یا تا‌کردن لباس‌ها را انجام دهید. با گوشیتان مشغول نشوید یا بازی ویدیویی نکنید، زیرا نور آبی صفحه نمایش احساس خواب‌آلودگی‌تان را کاهش می‌دهد و هوشیاری‌تان را بیشتر می‌کند.

۹. به فکر نوزادان باشید

نوزادان معمولا حالت خواب‌آلوده‌ دارند، اما دربرابر تغییرات «خلق‌وخو» و رفتار افراد خانواده حساس‌اند. حواستان باشد که وقت همیشگی خواب و حمام آن‌ها به‌دلیل گرما تغییر نکند. توصیه می‌شود که آن‌ها را با آب ولرم حمام کنید و حواستان باشد که خیلی سرد نباشد. نوزاد نمی‌تواند بگوید که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است. برای آن‌ها بهترین دما هنگام خواب بین ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

۱۰. بر این وضعیت غلبه کنید

بسیاری از ما برای عملکرد درست روزانه، به هفت تا هشت ساعت خواب باکیفیت نیاز داریم. اما به یاد داشته باشید که بیشتر افراد پس از یک یا دو شب بدخوابی بازهم می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. البته ممکن است قدری بیش از معمول خمیازه بکشند، اما به روال عادی‌شان بازمی‌گردند. بنابراین بهتر است بدانید این وضعیت موقتی است و اوضاع بهتر خواهد شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴