گزارش هه‌نگاو از تداوم نقض حقوق زنان در ایران: ده‌ها مورد بازداشت و ۲۳ مورد زن‌کشی در یک ماه

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارش ماهانه خود از نقض حقوق زنان در ایران اعلام کرد، طی ماه اوت ۲۰۲۴ دست‌کم ۱۰ فعال زن بازداشت، ۱۱ فعال زن به حبس محکوم، و دست‌کم ۲۳ مورد زن‌کشی در شهرهای مختلف ایران ثبت شده است.

بر اساس گزارش جدید هه‌نگاو که روز چهارشنبه ۱۴ شهریور منتشر شده است، در ماه گذشته میلادی دست‌کم ۱۰ فعال زن در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند که این میزان معادل ۱۱٪ کل آمار شهروندان بازداشت شده در این ماه است.

بر اساس اعلام هه‌نگاو، در این مدت دست‌کم ١١ فعال زن در شهرهای مختلف ایران در مجموع به ۴۰ سال و ۵ ماه و ۲۲ روز حبس تعزیری محکوم شده‌اند، که پنج نفر از این زنان در یک پرونده مشترک در استان گیلان به حبس محکوم شده‌اند.

با استناد به آمار ثبت‌شده در مرکز آمار و نیز اسناد هه‌نگاو، طی ماه اوت ۲۰۲۴ دست‌کم ۲۳ زن در شهرهای ایران کشته شده‌اند که ۱۳ زن توسط همسران خود، ۲ زن توسط پدر، ۲ زن توسط پسر و ۶ زن نیز به دست افراد ناشناس کشته شده‌اند.

از مجموع ۲۳ مورد زن‌کشی، یک مورد با انگیزه به اصطلاح «ناموسی» بوده و دلیل قتل در ۱۷ مورد نیز اختلافات خانوادگی عنوان شده است. همچنین ۲ زن با انگیزه سرقت، یک زن به قصد تجاوز و ۲ زن به دلایل نامعلوم کشته شده‌اند.

هه‌نگاو در این گزارش بازداشت و محکومیت زنان را یک روند تبعیض معمول در جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد «زن‌کشی» بالاترین سطح بروز «زن‌بیزاری» و «زن‌ستیزی» در جامعه است و ریشه در جوامع تاریخ، مناسبات و قوانین مردسالار و زن‌ستیزانه دارد.

بر اساس گزارش‌های نهادهای حقوق بشری تنها در سال گذشته ۱۲۲ مورد زن‌کشی در ایران به ثبت رسیده است، که بخش عظیمی از این قتل‌ها توسط اعضای خانواده نزدیک زن انجام شده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۵ سپتامبر ۲۰۲۴