ششمین روز اعتصاب داروی سروناز احمدی؛ مسئولان زندان اوین با مرخصی درمانی این فعال حقوق کودکان مخالفت می‌کنند

سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان و مددکار اجتماعی محبوس در زندان اوین، وارد ششمین روز اعتصاب دارویی خود شده است. خانم احمدی به دلیل بیماری خواستار برخورداری از مرخصی درمانی است، اما مسئولان زندان تاکنون با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۴ شهریور به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که حال روحی و جسمی سروناز احمدی نامساعد است.

این منبع گفت: «زمانی که او دچار پانیک اتک (حمله پانیک یا وحشت‌زدگی) می‌شود، بدنش قفل شده و پاهایش لمس می‌شود.»

خانم احمدی از روز هفدهم شهریور در اعتراض به مخالفت مقامات زندان اوین با مرخصی پزشکی او، از مصرف داروهای مربوط به صرع و استرس که برایش تجویز شده، خودداری کرده است.

او به مقامات زندان اوین اعلام کرده است که در صورتی که دچار حمله عصبی شود، رضایت نخواهد داشت که از خدمات درمانی‌ زندان استفاده کند.

اعتصاب داروی خانم احمدی پس از آن آغاز شد که او حدود یک ماه پیش ویزیت شد و دکتر به دلیل بازگشت بیماری صرع این فعال مدنی زندانی به دلیل شرایط زندان اوین گفته بود او باید به مرخصی پزشکی برود ولی مقامات زندان فقط به او دارو داده و زمان مرخصی را به تعویق انداخته‌اند.

هرانا به نقل از فردی که از وضعیت خانم احمدی آگاه است گزارش داده که از زمان آغاز اعتصاب دارویی، او چندین بار دچار حمله عصبی شده ولی بهداری زندان تنها به تزریق آمپول عضلانی اکتفا کرده است.

نزدیکان این فعال حقوق کودکان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت خانم احمدی می‌گویند تکرار این حملات برای او خطرناک است.

پیشتر، پزشکان بیمارستان گفته بودند که سروناز احمدی مشکوک به بیماری صرع است و نیاز به رسیدگی پزشکی مناسب در خارج از زندان دارد.

این فعال کودکان پیش از اعتصاب در نامه‌ای اعلام کرده بود که داروهای مورد نیاز خود را با تأخیر دریافت می‌کند که این موضوع، بیماری او را تشدید کرده است.

در روز ۱۶ مرداد، زمانی که نیروهای گارد زندان اوین به بند زنان حمله کردند، سروناز احمدی دچار حمله عصبی، تشنج و انقباض شدید عضلانی شد. حمله نیروهای امنیتی پس از آن انجام شد که زندانیان زن پس از مطلع شدن از اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی، اقدام به تحصنی مسالمت‌آمیز کردند.

سروناز احمدی با تاخیری یک هفته‌ای در روز ۲۳ مرداد از زندان اوین به پزشک متخصص مغز و اعصاب فرستاده شد.

یکی از نزدیکان او به هرانا گفت که «پزشک معتمد قوه قضاییه نیز بر اساس نتایج آزمایش‌ها و نوار مغزی طی نامه‌ای به مسئولین زندان، وضعیت سروناز را بسیار وخیم توصیف و درخواست مرخصی اورژانسی کرد اما ضابطین امنیتی اجازه استفاده از این حق را به او نمی‌دهند.»

سروناز احمدی در تاریخ هشتم اردیبهشت سال گذشته و در آستانه روز جهانی کارگر، اول ماه مه، همراه با شماری از فعالین صنفی و کارگری به دست ماموران حکومتی در منزل محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خانم احمدی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به ۵ سال حبس و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد که در نهایت، حکم وی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

سروناز احمدی در ۱۵ آبان ۱۴۰۱ نیز در جریان اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد همراه همسرش، کامیار فکور بازداشت شد.

او در روز ۱۶ آذر همان سال، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

سروناز احمدی دانش‌ آموخته کارشناسی ارشد مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی تهران و فعال حقوق کودکان است.

شمار دیگری از زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی نیز با بیماری‌های شدید یمواجه هستند اما مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی مانع استفاده آنان از مرخصی درمانی و یا معالجه در زندان شده‌اند. این موضوع انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به دنبال داشته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴