پورشه ماکان برقی؛ تجربه رانندگی بی‌صدا با سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت

الیستر چارلتون
این صرفا یک مدل برقی از پورشه ماکان نیست. این یک پورشه ماکان جدید است. خودرو نسل قبلی دیگر وجود ندارد (اگرچه همچنان در برخی بازارها، ازجمله بریتانیا، تا سال ۲۰۲۵ به فروش می‌رسد)، و از حالا به بعد، شاسی‌بلند با اندازه متوسط پورشه فقط به‌شکل برقی عرضه خواهد شد.

ظاهر آن به طور کلی مشابه مدل قبلی است، اما برای ایجاد فضای بیشتر داخل خودرو فاصله بین محورها بلندتر و بدنه آن نیز صاف‌تر شده است تا مقاومت هوا را کاهش دهد و برد خودرو را بهبود بخشد. این خودرو روی یک پلتفرم برقی ۸۰۰ ولتی قرار دارد که می‌تواند باتری‌اش را با توانی تا ۲۷۰ کیلووات شارژ کند – این سرعت بسیار بالاتر از بسیاری از رقبا است و به این معنی است که شارژ باتری کمتر از ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

در حال حاضر چهار مدل موجود است، که از ماکان پایه شروع می‌شود و به‌ترتیب شامل مدل‌های ۴ و ۴اِس می‌شود، و درنهایت به مدل توربو می‌رسد که عملکرد بسیار بالایی دارد و قیمت آن نیز زیاد است. رقبای اصلی پورشه، آئودی کیو۶-ئی‌ترون، مرسدس ای‌کیو‌ای شاسی‌بلند و پولستار۳ هستند.

چگونه آزمایش کردیم

من هم با ماکان ۴ و هم با ماکان توربو در جاده‌های متنوعی در جنوب فرانسه رانندگی کرده‌ام. مسیرها شامل خیابان‌های باریک آنتیب (Antibes)، جاده‌های روستایی و کمی رانندگی در بزرگراه بود و این آزمایش‌ها طی دو روز انجام شد.

پورشه ماکان: از ۸۹,۰۰۰ دلار، Porsche.com

رتبه‌بندی مستقل: ۸ از ۱۰

مزایا: رانندگی لذت‌بخش، شارژ سریع، ارگونومی عالی داخلی
معایب: فضای صندلی عقب محدود است، گزینه‌ها، یک مرتبه به‌سرعت گران می‌شوند، [گزینه] توربو برای اکثر افراد اغراق‌شده و بیش از حد است
محدوده قیمت: ۸۹,۰۰۰ دلار تا ۱۲۶,۰۰۰ دلار
اندازه باتری: ۱۰۰ کیلووات ساعت
برد ادعایی حداکثر: تا ۶۱۱ کیلومتر
کیلومتر به‌ازای هر کیلووات ساعت: ۴.۶ تا ۵.۸
حداکثر سرعت شارژ: ۲۷۰ کیلووات
هزینه شارژ هر ۱۶۰ کیلومتر در ای‌وان درایو نکست (E.ON Drive Next): ۲.۵ دلار

باتری، برد، شارژ، عملکرد و رانندگی

پورشه ماکان برقی در چهار مدل عرضه می‌شود که از ماکان پایه ۸۹,۰۰۰ دلاری شروع می‌شود و شامل مدل‌های ۴ و ۴اِس است و با مدل توربو ۱۲۶,۰۰۰ دلاری به پایان می‌رسد. همه آن‌ها باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی دارند و به جز مدل پایه دیفرانسیل عقب، همه مدل‌ها از دو موتور و سیستم تمام‌چرخ متحرک برخوردارند. همچنین همه مدل‌ها سیستم برقی ۸۰۰ ولتی مشابه دارند (دو برابر بیشتر از بسیاری از خودروهای برقی) و سرعت شارژ حداکثر ۲۷۰ کیلووات که باتری را در حدود ۲۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌کند. شارژ کامل در خانه حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

مدل پایه ماکان ۳۵۱ اسب بخار تولید می‌کند و در ۵.۷ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در حالی که ماکان توربو ۶۲۳ اسب بخار دارد و تنها در ۳.۳ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای ما، مدل ۴ ماکان که ۴۹۸ اسب بخار قدرت دارد، در ۴.۲ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از قیمت ۹۲,۸۰۰ دلار شروع می‌شود، نقطه ایده‌آل و مطلوب این محدوده است.

فضای داخلی، کارایی و فضای بار

داخل خودرو کاملا به سبک پورشه است. یعنی کمی ساده است، اما ظاهر پریمیوم دارد و حس کیفیت بالایی می‌دهد. طراحی آن نیز شبیه به تایکان و جدیدترین مدل کاین است، با یک نمایشگر دیجیتالی منحنی در مقابل راننده، صفحه لمسی اطلاعات و سرگرمی مرکزی و یک پنل روشن از دکمه‌های فشاری روی کنسول وسط برای تنظیم دمای داخلی، سرعت فن و گرم‌کن صندلی‌ها. این دکمه‌ها واقعا عالی‌اند؛ ظاهرشان زیبا است و حواس شما را پرت نمی‌کنند، و برخلاف صفحه لمسی، به‌راحتی بدون برداشتن نگاه از جاده قابل کنترل‌اند.

با وجود فاصله بیشتر بین محورها در مقایسه با مدل قبلی، فضای صندلی عقب فقط برای افراد قدبلند مناسب است [ولی خیلی جادار و راحت نیست]. در عین حال، سقف پانوراما بسیار عالی است و نور خوبی را فراهم می‌کند، اما کمی از فضای [بالای] سر را می‌گیرد. فضای بار ۵۴۰ لیتر است، اما در مدل توربو به ۴۸۰ لیتر کاهش می‌یابد و ۸۴ لیتر دیگر نیز برای نگهداری کابل‌های شارژ در زیر کاپوت وجود دارد.

فناوری، سیستم صوتی و اطلاعات و سرگرمی

رانندگانی که به نمایشگرهای بزرگ لمسی در سایر خودروهای برقی عادت ندارند و با آن راحت نیستند از رویکرد متعادل‌تر پورشه خوشحال خواهند شد. ماکان مانند تایکان کنترل‌های فیزیکی دما، دکمه‌های معمولی روی فرمان و یک صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی با اندازه معقول دارد.

سیستم پورشه با اپل‌کار‌پلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) کار می‌کند، یا اگر از ناوبری خود خودرو استفاده کنید می‌توانید از نمایشگر هدآپ بزرگ‌تر جدید آن استفاده کنید که فلش‌های واقعیت افزوده برای کمک به [یافتن] خروجی‌های دوربرگردان و تقاطع‌ها دارد. یک نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دوم نیز به‌شکل اختیاری و با قیمت ۱,۴۸۰ دلار برای سرنشین جلو در دسترس است، با این ویژگی که این نمایشگر برای راننده قابل مشاهده نیست، بنابراین می‌تواند برای نمایش ویدیو استفاده شود.

پورشه دو گزینه ارتقای سیستم صوتی را ارائه می‌دهد، ازجمله سیستم ۱۴ بلندگو با توان ۷۱۰ وات بوز به قیمت ۱,۲۰۰ دلار (که به‌شکل استاندارد در مدل توربو موجود است) و سیستم ۲۱ بلندگو با توان ۱,۴۷۰ وات بر مستر با قیمت ۴,۹۰۰ دلار.

قیمت‌ها و هزینه‌های جاری

پورشه همیشه می‌داند که چگونه برای تجهیزات اضافی پول بگیرد، و ماکان نیز از این قاعده مستثنی نیست – این در حالی است که سایر برندها تمایل دارند تجهیزات پایه بیشتری ارائه کنند. اگر در تنظیمات خودرو زیاده‌خواهی کنید، علاوه بر قیمت اصلی ماکان، مبلغ قابل توجهی خرج خواهید کرد. در غیر این صورت، هزینه‌های جاری می‌تواند بسیار کم باشد – مانند هر خودرو برقی – به شرطی که در ساعات اوج [مصرف] در خانه شارژ نکنید و مراقب استفاده از شارژرهای سریع عمومی گران باشید. و به یاد داشته باشید که ماکان، با توان ۲۷۰ کیلووات، می‌تواند باتری خود را سریع‌تر از اکثر خودروها با برق گران‌قیمت پر کند.

چه مدت طول می‌کشد تا شارژ شود؟
ماکان یکی از معدود خودروهای برقی است که به جای ساختار ۴۰۰ ولتی از ساختار ۸۰۰ ولتی استفاده می‌کند. این به این معنی است که اگر به یک شارژر مناسب متصل شود می‌تواند تا ۲۷۰ کیلووات سریع‌تر شارژ شود. این کار باتری را از ۱۰ تا ۸۰ درصد طی کمتر از ۲۱ دقیقه پر می‌کند. شارژ کامل [باتری] خالی با یک شارژر خانگی ۱۱ کیلوواتی حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد.

چقدر هزینه دارد – آیا ارزشش را دارد؟
طبیعتا، چون یک پورشه است، این یک خودرو پریمیوم است. ماکان از ۸۹,۰۰۰ برای مدل پایه شروع می‌شود، اما قیمت‌ها تا ۱۲۶,۰۰۰ دلار برای ماکان توربو بالا می‌روند. مثل همیشه، پورشه دوست دارد برای امکان‌های اضافی مبلغ بالایی بگیرد، بنابراین در انتخاب تجهیزات خودرویتان دقت کنید.

آیا پورشه باتری‌ها را به رایگان تعویض می‌کند؟
پورشه برای باتری‌های خودروهای برقی‌اش ضمانت دارد. مانند بسیاری دیگر از تولیدکنندگان، این ضمانت به مدت هشت سال یا ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر است، هر کدام که زودتر فرابرسد. اگر باتری در این مدت خراب شود و خودرو تحت سرویس‌های منظم باشد، پورشه مشکل را حل خواهد کرد.

داوری نهایی پورشه ماکان

به‌سختی می‌توان با پورشه ماکان در مقام یک خودرو برقی همه‌چیزتمام پریمیوم رقابت کرد. از مدل توربو اجتناب کنید مگر اینکه واقعا بتوانید از پس کاهش قیمت آن برآیید، و مدل ۴ یا حتی مدل پایه را انتخاب کنید – اما مراقب گزینه‌های (option) گران‌قیمت باشید.

ماکان جدید نیز، با اینکه برقی است و وزن زیادی دارد، مشابه مدل تایکان، همچنان ظاهر، حس و عملکردی مانند یک پورشه دارد، اگرچه یک شاسی‌بلند در بزرگ‌ترین اندازه نیست، اما می‌تواند به‌منزله یک خودرو خانوادگی پریمیوم در مدل‌های پایه ماکان و ماکان ۴ خوب باشد، در حالی که مدل توربو بسیار سریع است (و همچنین بسیار گران).

ماکان برقی برد مناسبی ارائه می‌دهد، در هر ترکیبی قدرت زیادی دارد، تجربه رانندگی لذت‌بخشی را فراهم می‌کند و به لطف سیستم ۸۰۰ ولتی‌اش، شارژ بسیار سریعی دارد. اگر در انتخاب گزینه‌ها [یا اصطلاحا آپشن‌ها] زیاده‌خواه باشید، ممکن است قیمت خودرو خیلی بالا برود (مانند هر پورشه‌ای)، و فضای صندلی عقب صرفا کافی است [ولی جادار و راحت نیست]، اما درعوض خودرویی به دست می‌آورید که در حد و اندازه نشان روی کاپوت آن پریمیوم است. از رانندگی جذاب و شارژ سریع گرفته تا ارگونومی کابین و سرعت بالای سیستم اطلاعات و سرگرمی، این یک خودرو برقی درجه‌‌یک از شرکتی است که می‌داند چه کار می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴