پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸؛ تلاش موفقیت‌آمیز فرانسوی‌ها در طراحی خودرو برقی هفت نفره

پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸ (e-5008)، یکی از معدود خودروهای برقی هفت‌نفره موجود در بازار، ترکیبی از طراحی منحصربه‌فرد با یک فضای داخلی جادار و برد طولانی بیش از ۴۸۰ کیلومترــ و احتمالا وقتی مدلی از آن با باتری بزرگ‌تر به بازار بیاید‌ــ حتی بیش از ۶۴۰ کیلومتر‌ است. این خودرو سریع نیست، اما این چیزی نیست که در جست‌وجوی آن هستید.

این خودرو می‌تواند به‌سهولت یک خانواده بزرگ‌ــ یا پنج نفر به همراه تمام بارهای آن‌ها‌ــ را حمل کند و به طور معمول [در مدل‌های پایه] امکانات مناسبی را ارائه می‌دهد. رانندگی آن نرم است و با توجه به اندازه خودرو، راحت‌تر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید و فرمان کوچک آن حس اسپورت بودن مناسبی را القا می‌کند. برای خانواده‌هایی که دنبال یک خودرو برقی هفت‌نفره با امکانات کامل می‌گردند، این همان خودرو مناسب است.

نحوه آزمایش ما

من چند روزی را به رانندگی با پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸ در یک سفر جاده‌ای بین سوئد و دانمارک گذراندم. در طول این سفر، در شهرها، جاده‌های روستایی، مسیرهای ساحلی و گهگاه در بزرگراه‌ها رانندگی کردم.

پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸: از ۶۴۸۰۰ دلار Peugeot.co.uk

امتیاز مستقل: ۸ از ۱۰

مزایا: هفت صندلی، برد عالی، امکانات پایه فراوان
معایب: نداشتن جذابیت رانندگی، عرضه باتری بزرگ‌تر در آینده، قیمت بالا در مقایسه با مدل هیبریدی
محدوده قیمت: از ۶۴ هزار و ۸۰۰ تا ۷۰ هزار دلار
ظرفیت باتری: ۷۳ کیلووات ساعت (۹۶ کیلووات ساعت در آینده عرضه می‌شود)
حداکثر برد ادعاشده :۶۶۰ کیلومتر
کیلومتر بر کیلووات ساعت: ۶.۲۸
حداکثر نرخ شارژ: ۱۶۰ کیلووات
هزینه شارژ به ازای هر ۱۰۰ مایل [۱۶۰ کیلومتر] در ئی.آن درایو نکست (E.ON Drive Next): ۱.۷۷ پوند [۲.۳۷ دلار]

باتری، برد، شارژ، عملکرد و رانندگی

پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸ یکی از معدود خودروهای برقی هفت‌نفره در بازار است و به همین دلیل نیز خودرویی است که ارزشش را دارد به آن توجه کنید. این خودرو با یک گزینه باتری ۷۳ کیلووات ساعت عرضه می‌شود که برد آن ۶۰۰ کیلومتر ادعا شده است، توان خروجی ۲۰۸ اسب بخار دارد و از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در زمان نه‌چندان سریع طی ۹ ثانیه طی می‌کند.

یک مدل با ظرفیت بیشتر ۹۶ کیلووات‌ساعت نیز بعدا در دسترس خواهد بود که ادعا می‌شود [با یک بار شارژ] ۶۶۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند. همچنین، نسخه‌ای سریع‌تر و دوموتوره از خودرو ۷۳ کیلووات‌ساعتی که الان با آن رانندگی کردیم، ارائه خواهد شد.

پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸ می‌تواند با سرعت حداکثر ۱۶۰ کیلووات شارژ شود که این امکان را فراهم می‌کند تا در مدت ۳۰ دقیقه، باتری را از ۲۰ تا ۸۰ درصد پر کرد. این مقدار به اندازه برد ادعاشده عظیم خودرو چشمگیر نیست و به سطح خودروهای رقیب [مانند] تسلا، کیا و هیوندای نمی‌رسد، اما همچنان مناسب است.

ما تاکنون تنها با مدل تک‌موتوره رانندگی کرده‌ایم، اما می‌توان با اطمینان گفت که این مدل با وجود شتاب نسبتا پایین، برای اکثر خریداران انتخاب درستی خواهد بود.

فضای داخلی پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸ یک دستاورد بزرگ است. مانند دیگر مدل‌های کنونی پژو، پر از جزئیات جالب، مواد باکیفیت و حس هویت منحصربه‌فردی است که دیگران فاقد آن‌اند. در ابتدا ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد، به‌ویژه با فرمان کوچک، اما با گذشت زمان عاشقش خواهید شد.

این یک کابین جادار است، بدون اینکه حس یک خودرو ون را ایجاد کند و درحالی‌ که ردیف وسط دیگر مانند گذشته سه صندلی مجزا ندارد، همچنان صندلی‌های آن قابل تنظیم و جابه‌جا شدن‌اند و فضای زیادی فراهم می‌کنند. ردیف سوم دو صندلی دارد که هرچند دسترسی به آن‌ها کمی مشکل است، فضای مناسبی را برای بزرگسالان فراهم می‌کنند که احتمالا در سفرهای کوتاه از آن خیلی گله نخواهند کرد [و مشکلی ایجاد نخواهد کرد].

هرچند در عقب خودرو امکانات کمی وجود دارد؛ بدون دریچه هوا (چه برسد به کنترل دما) و بدون پریزهای شارژ یو‌اس‌بی.

با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم در حالت پنج‌ صندلی، فضای بار قابل‌توجهی به حجم ۷۴۸ لیتر به دست می‌آید.

فناوری، سیستم صوتی و اطلاعات سرگرمی

داشبورد ئی‌-۵۰۰۸ سه نمایشگر دیجیتال دارد. دو نمایشگر در یک محفظه ۲۱ اینچی کنار هم قرار گرفته‌اند و کار نمایشگر راننده و صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی را انجام می‌دهند، در حالی‌ که نمایشگر سوم پایین‌تر است و برای دسترسی به امکاناتی مانند موسیقی، مسیریابی و همچنین دسترسی به برنامه‌ها و صفحه تنظیمات میان‌برهای دیجیتال قابل تنظیم دارد.

همه‌چیز به اندازه کافی معقول طراحی شده است، اما قرار گرفتن صفحه‌نمایش اطلاعات سرگرمی در موقعیت راننده موجب می‌شود مسافر برای تغییر تنظیمات، به دراز کردن دست نیاز داشته باشد. کنترل‌های دما هم کمی پیچیده به نظر می‌رسند، اما مانند اکثر خودروهای جدید، به‌زودی به آن‌ عادت خواهید کرد. به جز این، ظاهر شیکی دارد و به‌خوبی کار می‌کند، اما تصور می‌کنیم اکثر رانندگان ترجیح دهند از اپل‌ کار‌پلی (Apple CarPlay) یا اندروید اوتو (Android Auto) استفاده کنند که هر دو به‌صورت سیمی و بی‌سیم در دسترس‌اند.

همچنین به‌ صورت پایه [و نه الزاما برای مدل‌های بالاتر]، شارژ بی‌سیم گوشی، بلوتوث، که می‌تواند هم‌زمان به دو گوشی متصل شود و مسیریابی تام‌تام (TomTom) با قابلیت مسیریابی برای خودروهای برقی، به منظور پیدا کردن شارژرهای محلی، وجود دارد.

قیمت‌ها و هزینه‌های جاری

پژو ۵۰۰۸ به شکل هیبرید ملایم، هیبرید قابل شارژ یا تمام‌برقی عرضه می‌شود. مدل تمام‌برقی که اینجا درباره آن بحث شد، از قیمت ۶۴ هزار و ۸۴۰ دلار برای نسخه ۷۳ کیلووات ساعت با یک موتور و تریم آلور (Allure) آغاز می‌شود. ارتقا به تریم جی‌تی (GT) قیمت را به ۷۰ هزار دلار افزایش می‌دهد، در حالی‌ که هزینه مدل‌های با باتری بزرگ‌تر و دوموتوره هنوز اعلام نشده است.

همانند تمام خودروهای برقی، هزینه‌های جاری ممکن است از خودروهای احتراق داخلی یا هیبریدهای قابل شارژ به‌طور قابل‌توجهی کمتر باشد. این امر به‌ویژه در صورتی صادق است که در خانه شارژ کنید، به‌خصوص اگر از برق ارزان‌تر در شب استفاده کنید. برق در شارژرهای عمومی گران‌تر است و در زمان استفاده از شارژرهای سریع در خدمات بزرگراه به بیشترین میزان می‌رسد. اگر می‌توانید، از این موارد اجتناب کنید.

رقبای پژو

‌ــ مرسدس ئی‌کیو‌بی
‌ــ کیا ئی‌وی۹
‌ــ فولکس‌واگن آی.دی. باز ال‌دابلیو‌بی (ID.Buzz LWB)

پرسش‌های متداول

شارژ کردن چقدر طول می‌کشد؟

حداکثر نرخ شارژ خوب و راضی‌کننده ۱۶۰ کیلووات به این معنی است که ئی‌ــ‌۵۰۰۸ به شرطی که به یک شارژر به همان قدرت متصل باشد، می‌تواند ظرف ۳۰ دقیقه باتری خود را از ۲۰ تا ۸۰ درصد پر کند. اگر آن را به یک شارژر خانگی متصل کنید، باتری ۷۳ کیلووات ساعت از صفر تا کامل، طی حدود هفت ساعت شارژ می‌شود. طبیعتا شارژ مدل بزرگ‌تر ۹۶ کیلووات ساعت بیشتر طول خواهد کشید.

هزینه چقدر است‌ــ آیا ارزشش را دارد؟

ئی‌‌ــ۵۰۰۸ با قیمتی کمی کمتر از ۶۷ هزار دلار ممکن است برای یک پژو گران به نظر برسد، اما این خودرو هم در درون و هم از بیرون، حسی واقعی از کیفیت را ارائه می‌دهد. این خودرو حدود ۲۰ هزار دلار ارزان‌تر (و به‌مراتب اندازه‌ای قابل کنترل‌تر) از کیا ئی‌وی۹ عظیم است که آن نیز هفت‌نفره است.

آیا پژو باتری‌ها را رایگان تعویض می‌کند؟

تمام خودروهای برقی پژو با گارانتی باتری به مدت هشت سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر عرضه می‌شوند. علاوه بر خود مجموعه باتری، گارانتی موتور، شارژر داخلی، گیربکس و سایر اجزای اصلی برقی و مکانیکی را نیز پوشش می‌دهد.

داوری نهایی: پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸

پژو ئی‌ــ‌۵۰۰۸ خودرویی است که به‌ دلیل داشتن هفت صندلی، طراحی خاص و استفاده آسان، به‌راحتی می‌توانید تصور کنید در زندگی‌تان جای خود را پیدا کند. بُرد بالای آن نیز این خودرو را برای کسانی که تازه به دنیای خودروهای برقی وارد می‌شوند و از برد محدود نگران‌اند، به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳ اکتبر ۲۰۲۴