عفو بین الملل خواستار آزادی فوری بستگان مسیح علی نژاد شد

به گزارش سایت صدای آلمان (دویچه وله)، فشار بر خانواده فعالان و کنشگران مدنی در ایران پدیده تازهای نیست. سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه سوم مهر (۲۵ سپتامبر) با انتشار بیانیه ای نسبت به اعمال فشار به بستگان مسیح علینژاد واکنش نشان داد.

در بیانیه این نهاد حقوق بشری آمده است که حکومت ایران با دستگیری بستگان و خویشاوندان کنشگران مدافع حقوق زنان بر آن است تا آنان را وادار به سکوت کند.

بیانیه عفو بین الملل میافزاید که ماموران حکومت ایران سه نفر از بستگان مسیح علینژاد را بازداشت کرده اند. در این بیانیه آمده است که تلاش مسیح علینژاد برای دفاع از حقوق زنان و مبارزه با حجاب اجباری و از جمله در کمپین “چهارشنبه های سفید” از جمله دلایل دستگیری بستگان این کنشگر حقوق زنان بوده است.

مسیح علینژاد پس از انتشار خبر دستگیر علیرضا علینژاد برادر خود و همچنین دستگیری هادی و لیلا لطفی برادر و خواهر همسر سابق خود، در دو پست جداگانه بر روی اینستاگرام نسبت به این عملکرد حکومت ایران واکنش نشان داده است.

مسیح علینژاد به فشارهای مسئولان حکومت علیه خانواده خود اشاره کرده و از جمله چنین نوشته است: «ریختند خانه برادرم علی و او را مقابل چشمهای دو کودک خردسالش بازداشت کردند. چندی پیش مادر ۷۰ ساله ام را بردند بازجویی کردند و حالا برادرم.»

این کنشگر حقوق زنان و فعال مدنی گفته است که به زودی درباره این اقدامات حکومت جمهوری اسلامی علیه بستگانش اطلاع رسانی خواهد کرد.

مسیح علینژاد در پست اینستاگرامی خود همچنین نوشته است: «کسانی که برادرم علی را با چشم بند بردند گفتند از وزارت اطلاعات تهران هستند. جرم او عشق است، جرم مادرم نیز عشق بود. جمهوری اسلامی کارش ترور و ایجاد وحشت است و با گروگان گرفتن خانواده ام میخواهد مرا ساکت کند.»