ارتش اسرائیل می‌گوید افسران سپاه اعزامی به لبنان را رصد و تعقیب می‌کند

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید شمار زیادی افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق سفارت ایران در بیروت وارد لبنان شده‌اند تا به گروه حزب‌الله در شلیک راکت و پرتاب پهپادهای انفجاری به سوی اسرائیل کمک کنند.

دانیل هگاری افزود که اسرائیل این افسران سپاه را که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت هستند و به حزب‌الله در حملات راکتی و پهپادی به اسرائیل نقش دارند، رصد و تعقیب می‌کند.

او در گفت‌وگوی ویژه با شبکه العربیه در شامگاه چهارشنبه دوم آبان گفت جمهوری اسلامی با اعزام نیرو و تجهیزات درصدد کمک به این گروه نیابتی خود است اما اسرائیل آن‌ها را رصد می‌کند و اجازه نخواهد داد حزب‌الله پس از ضربات سنگینی که در یک ماه اخیر دریافت کرده، کنترل و فرماندهی خود را احیا کند.

دانیل هگاری همچنین گفت ارتش در عملیات خود در دوره اخیر «بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن از نیروهای حزب‌الله را که اکثرا از کادر فرماندهی و مهره‌های ارشد گروه بوده‌اند»، از پای درآورده و با داشتن «اطلاعات دقیق» به ضربه زدن به تمامی مقامات ارشد این گروه ادامه خواهد داد، «چه در بیروت چه در میدان».

او تأکید کرد که تعقیب و هدف قرار دادن مهره‌های حزب‌الله در لبنان بر اساس «گزارش‌های اطلاعاتی معتبر است».

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه کشته شدن هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله را که بعد از کشته شدن حسن نصرالله در روز ششم مهر به‌عنوان جانشین احتمالی او مطرح شده بود، تأیید کرد. پس از بیانیه اسرائیل، گروه حزب‌الله نیز مرگ صفی‌الدین را سه هفته پس از بمباران مخفیگاه او در ضاحیه تأیید کرد.

ایران همچنین این هفته کشته شدن دو شهروند خود در عملیات روزهای گذشته اسرائیل در لبنان را تأیید کرد: معصومه کرباسی و علی حیدری.

«شبکه خبر» جمهوری اسلامی ایران معصومه کرباسی و همسر لبنانی‌اش رضا عباس عواضه را به‌عنوان مهندسان رایانه، «دست راست» حزب‌الله در هک ماهواره‌ای و عضو گروه حزب‌الله توصیف کرد.

دانیل هگاری گفته بود رضا عباس عواضه یکی از نیروهای مهم حزب‌الله بود که در عملیات اسرائیلی در آغاز این هفته کشته شد. علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در تهران با خانواده‌های عواضه و کرباسی دیدار و از آن‌ها تجلیل کرد.

رسانه‌های ایران همچنین روز چهارشنبه از کشته شدن علی حیدری به‌عنوان «پزشک داوطلب» اعزامی به بیروت خبر دادند که در حمله پهپادهای اسرائیلی به خودرو در حال حرکت او هدف گرفته شد.

ارتش اسرائیل می‌گوید عملیات «هدفمند» در لبنان را معمولاً برای هدف قرار دادن عواملی که آن‌ها را به عنوان مهره‌های مؤثر در گروه حزب‌الله شناسایی کرده، انجام می‌دهد.

وزارت خارجه ایران کشته شدن حیدری را «جنایت جنگی» و «نقض کنوانسیون سال ۱۹۴۹ میلادی»، که حمله به بیمارستان‌ها و کادر درمانی را منع کرده، خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد.

بازداشت دو نفر در سریلانکا به ظن توطئه برای کشتن گردشگران اسرائیلی
رسانه‌های سریلانکا امروز پنج‌شنبه سوم آبان از شناسایی و بازداشت دو تن در این کشور به ظن برنامه‌ریزی توطئه برای کشتن گردشگران اسرائیلی در خلیج آروگام خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، یکی از دو فرد بازداشتی یک مظنون عراقی است و فرد دیگر نیز پیشتر به اتهام مشارکت در قاچاق بین‌المللی مواد مخدر در این کشور زندانی بوده است.

بازداشت این دو تن یک روز پس از آن اعلام شده که شورای امنیت ملی اسرائیل به هزاران گردشگر این کشور در سریلانکا هشدار شدید داده تدابیر احتیاطی را برای حفظ جان خود افزایش دهند و با دور شدن فوری از سواحلی مانند خلیج آروگام به دلیل وجود تهدید تروریستی به سوی پایتخت سریلانکا بروند.

پیش از آن نیز سفارت آمریکا در کلمبوس، پایتخت سریلانکا، هشدار امنیتی داده و به مناطق خاصی مانند خلیج آروگام اشاره کرده بود.

سخنگوی پلیس سریلانکا گفت یک ساختمان مشخص که گردشگران اسرائیلی در آن در خلیج آروگام اقامت داشتند، ظاهراً هدف مشخص برای حمله تروریستی بود.

به گزارش شبکه کان، هزاران اسرائیلی در این فصل سال که امواج دریا، به‌ویژه در خلیج آروگام برای ورزش موج‌سواری مناسب است، به سریلانکا سفر می‌کنند. در هشت ماه اول سال جاری یک و نیم میلیون گردشگر اسرائیلی از سریلانکا دیدار کرده‌اند. شماری از این گردشگران در گفت‌وگو با کان گفتند هشدار امنیتی را دریافت کردند و برخی از آن‌ها با رفتن به سوی کلمبوس، برای بازگشت به اسرائیل برنامه‌ریزی می‌کنند.

از بعد از جنگ غزه کشورهایی مانند بریتانیا و آرژانتین از خنثی کردن طرح‌های تروریستی برای ضربه زدن به اسرائیلی‌ها و جوامع یهودی خبر داده‌اند.

در این میان، کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در آمریکا، گفت باید در آمریکا قوانینی علیه یهودستیزی تصویب شود تا کسانی که مرتکب یهودستیزی می‌شوند، بهای سنگینی بپردازند.

خانم هریس در گفت‌وگو در شبکه سی‌ان‌ان در مورد افزایش موارد یهودستیزی در آمریکا پس از شروع جنگ غزه گفت قوانین برای مجازات یهودستیزان باید مشخص باشد.

گزارش مرکز تحقیقات یهودستیزی آمریکا وابسته به «لیگ ضد افترا» حاکی است در دوره پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، یهودیان در آمریکا و سایر کشورها شاهد افزایش گسترده یهودستیزی بوده‌اند که به‌ویژه در آمریکا در سال‌های اخیر «بی‌سابقه» توصیف شده است.

ایالات متحده نسبت به حملات اسرائیل به ارتش لبنان ابراز نگرانی کرد
پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به همتای اسرائیلی خود گفته که واشینگتن نگرانی‌هایی در رابطه با حمله به نیروهای ارتش لبنان دارد و اسرائیل باید اقداماتی جهت اطمینان از امنیت نظامیان لبنانی و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان انجام دهد.

بر اساس این اطلاعیه، آقای آستین روز چهارشنبه در مکالمه تلفنی با یوآو گالانت گفته که واشینگتن از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به شمال غزه از طریق گذرگاه بیت حانون استقبال می‌کند و از اسرائیل خواسته که دست به اقداماتی جهت بهبود شرایط وخیم انسانی در آنجا بزند.

سه سرباز لبنانی روز یکشنبه در حمله اسرائیل به یک خودروی نظامی در جنوب لبنان کشته شدند. اسرائیل که می‌گوید صرفا در جنگ با گروه شبه‌نظامی حزب‌الله است و نه ارتش لبنان، بابت کشته شدن این سه سرباز عذرخواهی کرده است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان نیز گزارش داده‌اند که بارها هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند. اسرائیل اما سازمان ملل را به بزرگنمایی این رخدادها متهم کرده است.

به گفته پنتاگون، لوید آستین «از گزارش‌ها درباره حملات به نیروهای نظامی لبنان ابراز نگرانی عمیق کرده» و از اسرائیل خواسته است که «نسبت به امنیت نیروهای نظامی لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد اطمینان حاصل کند».

یک امدادگر به همراه برادرش در حمله اسرائیل به خودروی سازمان ملل کشته شد
آژانس امدادرسانی سازمان ملل ویژه فلسطینیان، اونروا، می‌گوید دو برادر که یکی از آنها برای این نهاد کار می‌کرد، هنگام انجام ماموریت خود در مرکز غزه بر اثر حمله هوایی اسرائیل به خودروی آنها که نشان سازمان ملل بر آن بود، کشته شدند.

به گفته اونروا، محمد ابوعتیوی که پنج سال برای آژانس سازمان ملل در غزه کار کرده بود و برادرش بلال، در حال جمع‌آوری کمک‌های غذایی برای آوارگان فلسطینی در دیرالبلح بودند که کامیون آنها مورد حمله قرار گرفت.

تصاویری از بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح نشان می‌دهد که بدن‌های این دو برادر تکه‌تکه شده‌اند.

مروان ابوعتیوی پدر این دو برادر با اشاره به اینکه فرزندش محمد در حال کمک به نیازمندان کشته شده است، گفت: «او یک مبارز نیست و هیچ ارتباطی با هیچ گروهی ندارد.»

سخنگوی اونروا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تأیید کرد که یکی از وسایل نقلیه این سازمان «مستقیماً توسط یک موشک اسرائیلی هدف قرار گرفته و یکی از کارمندان این سازمان کشته شده است.»

ویدئوهایی که پس از این حمله تهیه شده است نشان می‌دهد که بر روی کامیون علامت اونروا وجود دارد و راننده و سرنشین دیگر آن به طور کامل در این حمله سوخته‌اند.

الجزیره اتهام وابستگی خبرنگاران خود به حماس و جهاد اسلامی را «بی‌اساس» خواند
شبکه تلویزیونی الجزیره اتهامات اسرائیل را مبنی بر اینکه شش خبرنگار این شبکه با گروه‌های افراطی حماس و جهاد اسلامی ارتباط دارند رد کرد و آن‌ها را «بی‌اساس» خواند.

الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتهامات جعلی تلاشی آشکار برای خاموش کردن صدای آخرین خبرنگاران باقی‌مانده در منطقه و پنهان کردن واقعیت‌های سخت جنگ از چشم مخاطبان جهانی است.»

در طول سال گذشته، چندین خبرنگار الجزیره در غزه کشته شده‌اند و اسرائیل به طور مکرر این شبکه خبری مستقر در قطر را به فعالیت‌های مرتبط با تروریسم متهم کرده است.

نیروهای دفاعی اسرائیل سندی را منتشر کرده‌اند که بنا به ادعای آنها شامل اطلاعات شخصی خبرنگاران، رتبه، آموزش و حقوق آن‌ها در دو گروه افراطی حماس و جهاد اسلامی است، اما الجزیره با رد ادعای نیروهای اسرائیل این اسناد را جعلی نامیده است.

بر اساس آمار کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، از آغاز جنگ کنونی در غزه تا روز چهارشنبه دوم آبان ماه، دست‌کم ۱۲۸ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در غزه، کرانه باختری، اسرائیل و لبنان کشته شده‌اند.

تانک‌های اسرائیلی حلقه محاصره شمال غزه را تنگ‌تر کردند
حملات اسرائیل به نواحی مختلف نوار غزه در روز چهارشنبه ۴۲ کشته بر جای گذاشت در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای اسرائیلی با تانک‌های خود محاصره شمال غزه و بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های آن منطقه را تشدید کرده‌اند.

وزارت بهداشت غزه و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌اند که به دلیل تشدید بمباران‌ها امکان عمل به برنامه خود برای واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری فلج اطفال در شمال غزه را ندارند.

نیروهای اسرائیلی از حدود سه هفته پیش این عملیات را در شمال غزه آغاز کردند و گفتند که هدف از آن مقابله با سازماندهی دوباره گروه افراطی حماس است. این عملیات از هفته گذشته و در پی کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، تشدید شده است.

متحدان اسرائیل از جمله آمریکا ابراز امیدواری کرده‌اند که مرگ سنوار راهی برای صلح باز کند و اسرائیل نیز بپذیرد که به بخشی از اهداف عمده خود در جنگ غزه دست یافته است. اما نیروهای اسرائیلی طی این مدت حملات خود را به ویژه به شمال غزه تشدید کرده‌اند.

ارتش اسرائیل جمعه گذشته اعلام کرد که یک یگان نظامی دیگر را به جبالیا در شمال غزه اعزام کرده است. ساکنان این مناطق می‌گویندکه نیروهای اسرائیلی پناه‌گاه‌ها را محاصره کرده‌اند و مردم آواره را مجبور می‌کنند که از آنجا خارج شوند.

طبق آمار وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است از آغاز این عملیات جدید تاکنون دست‌کم ۶۵۰ نفر کشته شده‌اند.

از میان ۴۲ فلسطینی نیز که روز چهارشنبه در سراسر نوار غزه کشته شدند، ۳۷ نفر آنها در شمال غزه بودند.

رهگیری پرتابه‌ها در نزدیکی هتل محل اقامت بلینکن در تل‌آویو
خبرگزاری آسوشیتدپرس از به صدا درآمدن آژیر خطر در سراسر تل‌آویو خبر داده، رخدادی که همزمان با آخرین ساعات حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در اسرائیل بوده است.

این گزارش می‌گوید که بر آسمان فراز هتل محل اقامت آقای بلینکن در تل‌آویو دود مشاهده شده که ظاهرا به دلیل رهگیری یک پرتابه بوده است.

بلینکن از مقامات اسرائیل خواسته است که پیروزی‌های اخیر خود علیه گروه افراطی حماس را فرصتی برای پایان دادن به جنگ یک ساله در نوار غزه بدانند.

در این حال ارتش اسرائیل اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه چهار پرتابه از لبنان به مرکز اسرائیل شلیک شده است.

اطلاعیه این نهاد می‌گوید که دو فروند از این پرتابه‌ها به نواحی مرکز اسرائیل اصابت کردند، اما نیروهای اسرائیلی توانستند که دو فروند پرتابه دیگر را رهگیری کنند.

پلیس اسرائیل نیز می‌گوید که ترکش‌های پرتابه‌های رهگیری شده در شهرهای کفر سابا واقع در ناحیه شارون، و هرتسلیا در بخش شمالی منطقه تل‌آویو سقوط کرد. به گفته پلیس اسرائیل، گزارشی از خسارات مالی احتمالی دریافت نشده است.

حمله اسرائیل به دفتر شبکه تلویزیونی نزدیک به ایران در لبنان
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد در حمله شامگاه چهارشنبه اسرائیل به پایتخت لبنان، دفتر مورد استفاده شبکه تلویزیونی «المیادین» ویران شده است.

دو منبع دیگر نیز به رویترز گفتند این دفتر که در یک ساختمان چند طبقه در حومه جنوبی بیروت قرار داشت، هدف حمله هوایی ارتش اسرائیل قرار گرفت.

این شبکه تلویزیونی فعال در لبنان که نزدیک به جمهوری اسلامی ایران است، تأیید کرد یکی از دفاترش که پیش از حمله «تخلیه شده بود»، توسط اسرائیل هدف قرار گرفت.

گزارش سازمان ملل درباره اثرات مخرب درگیری‌های نظامی بر اقتصاد لبنان

برنامه توسعه سازمان ملل هشدار داد اگر درگیری‌های نظامی در لبنان ادامه پیدا کند، تولید ناخالص داخلی این کشور می‌تواند بیش از ۹ درصد تا پایان سال کاهش یابد.

لبنان که سال‌ها است بحران اقتصادی و بی‌ثباتی سیاسی را تجربه می‌کند، از چند هفته پیش محل درگیری مستقیم ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان شده است.

برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید ابعاد درگیری نظامی میان طرفین و تأثیر انسانی و اقتصادی آن بسیار بزرگ‌تر از جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ است.

در حالی که تولید ناخالص داخلی لبنان بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ معادل ۲۸ درصد کوچک‌تر شده بود، در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ وضعیت اقتصادی باثبات‌تر شد و سازمان ملل پیش‌بینی کرده بود در سال ۲۰۲۴ تولید ناخالص داخلی حدود ۳.۶ درصد رشد کند.

کوثر دارا، اقتصاددان در دفتر برنامه توسعه سازمان ملل در لبنان، می‌گوید اگر جنگ فعلی میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد، تولید ناخالص داخلی لبنان تا ۹.۲ درصد کاهش خواهدیافت.

دفتر توسعه سازمان ملل همچنین اعلام کرده که حتی اگر این جنگ در سال ۲۰۲۴ پایان باید، تبعات اقتصادی آن سال‌ها در لبنان باقی خواهد ماند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴