احتمال فقر شدید کودکان دو برابر بزرگسالان است

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی امحای فقر گفت که احتمال این‌که کودکان در فقر شدید به سر ببرند، دو برابر بزرگسالان است.


در پیام آنتونیو گوترش آمده است: 
«پایان‌دادن به فقر شدید محور تلاش‌های جهانی برای دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار و ساختن آینده‌ای پایدار برای همه است. اما موفقیت در دستیابی به این امر که کسی نادیده انگاشته نشود، دست‌نیافتی باقی خواهد ماند؛ اگر نخست مردمی را هدف قرار ندهیم که خیلی عقب مانده‌اند.»
امسال گرامیداشت روز جهانی امحای فقر بر این تمرکز دارد که «با هم برای توانمندسازی کودکان، خانواده و جوامع آنان اقدام کنیم. این روز با سی‌امین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودک ملل متحد مصادف شده است.
احتمال این‌که کودکان در فقر شدید به سر برند دو برابر بزرگسالان است. فقر موجب بسیاری از زیان‌های مادام‌العمر برای کودکان می‌شود و انتقال بین نسلی محرومیت را دایمی می‌کند. اگر حالا در بلندپروازی موفق نشویم، کودکان امروز نیز با پیامدهای مخرب تغییرات اقلیمی زندگی خواهند کرد.
از مناطق درگیری تا فضای مجازی، از کار اجباری تا استثمار جنسی، دختران در معرض خطر خاصی بوده و در عین حال آنان نیرویی برای تغییر نیز هستند. به ازای هر ‌سال بیشتر که یک دختر در مدرسه باقی بماند، میانگین درآمد وی در طول زندگی‌اش افزایش و شانس ازدواج زودهنگام او کاهش می‌یابد، همچنین مزایای بهداشتی و تحصیلی آشکاری برای فرزندانش وجود دارد که این امر را به یک عامل اصلی در شکستن چرخه فقر تبدیل می‌کند.
یکی از عوامل پایان‌دادن به فقر کودکان، پرداختن به یکی از سرچشمه‌های غالب آن، یعنی فقر در خانواده است. دسترسی به خدمات اجتماعی با کیفیت باید یک اولویت باشد، در حالی ‌که امروز تقریبا دوسوم کودکان فاقد پوشش حمایت اجتماعی هستند. سیاست‌های خانواده‌محور نیز ضروری است؛ ازجمله این سیاست‌ها می‌توان به تمهیدات کار انعطاف‌پذیر، مرخصی والدین و حمایت از مراقبت کودکان اشاره کرد.
در این روز بین‌المللی، بیایید دوباره متعهد شویم برای تحقق آرمان یکم توسعه پایدار و جهانی‌سازی عادلانه‌ای که برای تمام کودکان، خانواده‌ها و جوامع مفید واقع شود.»

 2 آبان ۱۳۹۸ – ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ 

برگرفته از سایت ایران امروز