نشست مهستان، شهرام همایون و انتخابات اینترنتی در برابر حسن دانشور و میلاد آقایی

در نشست روز یکشنبه ۲۴ مارس مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران، شهرام همایون در برابر حسن دانشور و میلاد آقایی درباره‌ی انتخابات اینترنتی دیدگاه‌هایشان را در یک میزگرد با هموندان مهستان در میان خواهند گذاشت. چالش این میزگرد کارایی ابزارهای دیجیتال در گسترش و کارایی دموکراسی است.
همانگونه که می‌دانیم، امروزه اینترنت در بسیاری از دورافتاده‌ترین بخش‌های دنیا نیز در دسترس است و به یاری تکنولوژی‌هایی که مرورگرهای وب و نیز گوشی‌های هوشمند از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا بسیاری از امور بوروکراتیک وزارت‌خانه و سازمان‌های دولتی به سرورهای رایانه‌ای سپرده شده است. از هنگامی که راه‌هایی برای شناسایی هویت در اینترنت پیدا شده و امضای دیجیتال کاربرد رسمی و پیگرد پذیر در ساختار دادگستری پیدا کرده است، امور بانکی و ثبتی نیز در اینترنت انجام می‌شوند.
با این همه آیا ابزارهای اینترنتی مانند نظرسنجی‌ها و یا نرم‌افزارهای رای‌گیری که شرکت‌های بزرگ سهامی نیز آن را برای امور خود به کار می‌گیرند، می‌توانند راهکاری برای گشایش دروازه‌های دموکراسی به سوی مردم ایران باشد؟

پرسش‌های پیچیده‌ای هم در برابر این روش‌ها است: چگونه یک انتخابات اینترنتی می‌تواند دستمایه‌ی داشتن حقانیت برای به دست گرفتن قدرت سیاسی باشد؟
آیا نتیجه‌ی انتخابات اینترنتی نشان دهنده‌ی خواست رای دهنده‌ها است؟
اپوزیسیون دموکراسی خواه چگونه و با شیوه‌ای میتواند برای به دست آوردن حقانیت از روش‌های دیجیتال کاربری نماید؟
آیا می‌توان با فشار نیروهای سکولار دموکرات یک انتخابات اینترنتی با ویژگی‌های دموکراتیک و در سطح بسیار بزرگ و میلیونی برگزار نمود که حقانیت را از جمهوری اسلامی بگیرد به گونه‌ای که پس از آن جمهوری اسلامی دچار فروپاشی شود؟

مهستان نشستی اینترنتی است که سکولار دموکرات‌های از سراسر جهان یکشنبه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ (ایران)  در آن گرد هم می‌آیند و درباره چالش‌های برپایی دموکراسی در ایران به گفتگو می پردازند. این نشست سه ساعت به درازا می‌انجامد و از رسانه‌های مهستان در یوتوب، فیسبوک و توییتر، زنده پخش می‌گردد. همچنین تلویزیون‌ اینترنتی میهن و تلویزیون اینترنتی کانال یک از ماهواره نیز جریان آن را زنده پخش میکنند.

http://mihantv.com

https://www.youtube.com/channel/UClvEWMtZmI8aBZnF70Y2HNQ

http://isdmovement.com/Mehestan.htm