کرونا در ایران: راهپیمایی ۲۲بهمن و عزاداری فاطمیه برگزار می‌شود

شیوع ویروس کرونا در ایران پس از گذشت حدود یک‌سال همچنان کنترل نشده و حسن روحانی از برگزاری راهپیمایی مربوط به سالگرد انقلاب ۵۷ به شکل «نمادین» و به صورت «خودرویی یا موتوری» خبر داده است. او بر برگزاری مراسم فاطمیه با رعایت پروتکل‌ها هم تاکید کرد. این در حالی است که تنها در شبانه روز گذشته ۹۶ شهروند دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه ◄

سرمایه گذاری کلان ایران در توسعه اماکن مذهبی عراق

دویچه وله: ایران صدها میلیون دلار در بازسازی اماکن مذهبی عراق سرمایه‌گذاری می‌کند. اما این یک روی سکه است. بخش زیادی از فعالیت‌های سپاه در عراق مخفیانه صورت می‌گیرد. از انتقال اسلحه تا فروش مصالح ساختمانی در بازار آزاد سخن می‌رود.
خبرگزاری رویترز با انتشار یک گزارش جامع به فعالیت‌های سپاه پاسداران و سپاه قدس در پروژه مرمت اماکن مذهبی در کربلا، نجف، بغداد و سامرا پرداخته است. این گزارش جامع و اختصاصی رویترز را جان دویسون نوشته است.

ادامه ◄

تا کی می‌توان مردم را با ترس و وحشت خاموش ساخت؟

بیانیه جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری در سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸:

در یک سالگی آن جنایت‌های فجیع، قدرت‌مداران، سرمست از پیروزی بر پابرهنگان، باز هم به تهدیدها ادامه می‌دهند و با وجود هشدارهای فعّالان سیاسی، اجتماعی، دینی و حقوق بشری، حاضر نیستند قدمی به عقب بردارند تا راه تغییر و تحول جامعه ایران از مسیری خالی از خشونت و تخریب گشوده شود. این خطای مکرر همه قدرتمداران مستبد تاریخ است که تصور می‌کنند با زورِ نامشروع و داغ و درفش می‌توان جامعه سراسر بحران را به آرامش و سکون رساند.

ادامه ◄

انتقاد روزنامه «جمهوری اسلامی» از مقام‌های پیر حکومت

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نخست‌وزیر ژاپن اکنون ۶۶ سال دارد و بدون آنکه فشاری برای کنار رفتن بر او وارد شده باشد، خودش داوطلبانه کنار رفته است.

این، یعنی احترام قائل شدن برای حقوق مردم.

ادامه ◄

رشد ۳۲۶ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در ۷ سال اخیر

بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان خرداد ماه پس از کسر تنخواه بودجه ۹۹، مالیات ۹۸۰۰ میلیارد تومانی بودجه ۹۷ و ۱۰ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان اسناد به تعهد دولت، در مجموع به ۵۶ هزار و ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۱ معادل ۳۲۶ درصد افزایش داشته است.

ادامه ◄

بزرگترین بسته تحریمی جمهوری‌خواهان علیه ایران

به گزارش فارس، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا بسته جامع تحریمی را برای اعمال بزرگترین اقدامات تحریمی علیه ایران در تاریخ رونمایی کردند.این طرح ۱۱۱ صفحه‌ای حاوی ۲۵ توصیه در زمینه سیاست‌ها در قبال ایران از جمله قطع کمک آمریکا به لبنان و قرار دادن گروه انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی است. طرح مذکور که توسط ۱۳ نماینده جمهوری‌خواه در «کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان» در کنگره رونمایی شده از دولت آمریکا خواسته سیاست خارجی سخت‌گیرانه‌ای را در قبال ایران در پیش بگیرد.

ادامه ◄

واکنش‌ها به قتل رومینا اشرفی ۱۳ ساله به دست پدرش

رومینا تازه‌ترین قربانی قتل‌های ناموسی در ایران است. او ۱۳ سال داشت و اهل روستای حویق تالش در گیلان بود. روز اول خرداد ۹۹، رومینا بابت عشق به بهمن خاوری، مرد هم‌شهری‌اش و فرار با او، به‌دست پدرش به‌قتل رسیده است. رضا اشرفی، پدر این دختر، فرزندش را در خواب پس‌از این‌که نتوانسته خفه‌اش کند، با داس سر بریده است.

ادامه ◄

تاسیس «بنیاد ملی جامعه پزشکی ایران»

شانزده تن از چهره‌های نام آشنای جامعه پزشکی کشور با هدف سازماندهی و گسترش فعالیت‌های بشر دوستانه جامعه پزشکی کشور، بسیج ملی جامعه پزشکی داخل و خارج جهت مواجهه با بحران‌های موجود و آینده کشور و نیز جذب کمک‌های مردمی و مدیریت توزیع مناسب آن در شرایط موجود و آتی، اقدام به تاسیس «بنیاد ملی جامعه پزشکی ایران» کردند.

ادامه ◄

کرونا در ایران؛ ۳۸۵ مورد ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته

برپایه یک ارزیابی، گسترش بیماری در کشور از ۳ تا ۶ هفته پیش در قم آغاز شده بود و حکومت دینی از پیش از تظاهرات ۲۲ بهمن امسال، از شیوع آن در شهر قم اطلاع داشت. اما سازمان اطلاعات سپاه از خبر رسانی در باره آن جلوگیری نمود زیرا آگاهی از گسترش آن در کشور می توانست بر شمار شرکت کنندگان در مراسم سالروز انقلاب بهمن و مشارکت در انتخابات فرمایشی دوم اسفند تآثیر گذار باشد. این موضوع در درس خارج فقه سید علی خامنه ای، پس از پایان انتخابات، نیز نمایان شد. وی گفت “دشمن” و مخالفان انتخابات قصد داشتند با بهره برداری از این فرصت [گسترش ویروس کرونا در ایران]، مشارکت در انتخابات را کاهش دهند.

ادامه ◄

قرنطینه شروع نشود کرونا سونامی‌وار پیش می‌رود

عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار به مسئولان کشور گفت: با حرکت‌های ساده و روبنایی نمی‌توان بحران گسترش “کرونا ویروس” را مرتفع کرد، بلکه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حرکت کنیم. امروز در شرایطی قرار داریم که شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود. تعارفات را باید کنار بگذاریم. سرآمدهای جامعه پزشکی کشور باید رهبری این بحران را به عهده بگیرند.

ادامه ◄

پایین‌ترین مشارکت همهٔ انتخابات‌های بعد از انقلاب

در انتخابات دیروز شاهد پایین‌ترین مشارکتِ همهٔ انتخابات‌های بعد از انقلاب در کل کشور (۴۱ درصد) و تهران (۲۲ درصد) بودیم. / صادق زيباكلام: ۷۰ درصد و در برخی شهرهای بزرگ تا ۸۰ درصد مردم شرکت نکردند / درصد مشارکت در کرج ۲۲.۴ درصد بود / مشارکت در قم هم به ۴۰ درصد نرسید / علل رای ندادن مردم: “عدم تاثیرگذاری انتخابات در بهبود وضعیت کشور”، “عدم اعتماد به برگزارکنندگان انتخابات” و “نبودن کاندیدای مورد علاقه”

ادامه ◄

نظارت استصوابی به نهادهای مدنی رسید!

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز طی بیانیه‌ای رد صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات سی و یکمین دوره هیأت مدیرهء کانون وکلای دادگستری مرکز را تصمیمی قیم مآبانه و منتج به نحیف شدن نهاد وکالت دانست.

ادامه ◄

خطر اخراج قشم از یونسکو جدی شد

سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم، ‌با اعلام این‌که تخریب حریم میراث طبیعی ملی و جهانی «غار نمکی» قشم طبق مستندات قانونی جرم است، گفت: با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات قضایی متعدد برای جلوگیری از این تخریب، عملیات ساخت مرکز پرورش میگو نه تنها متوقف نشده، بلکه همچنان ادامه دارد و خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست جهانی یونسکو، جدی کرده است.

ادامه ◄