آغاز موج جدیدی از گرانی و افزایش قیمتها در ایران

ده روز پس از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در ایران، گزارش های مختلف و اظهارات برخی از مقام‌های حکومت اسلامی از آغاز موج جدیدی از گرانی‌ها در کشور خبر می دهند. این گزارش ها همچنین از آشفتگی در تخصیص سهمیه بنزین و پرداخت یارانه معیشتی در کشور حکایت دارند. درهمین حال برخی مقامات از افزایش چشم گیرمصرف بنزین در کشور گزارش می دهند. افزایشی که اهداف طرح دولت برای کاهش مصرف بنزین را فعلاً نقش بر آب کرده است.

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه ۳ آذر/۲۴ نوامبر در یک گزارش میدانی از آغاز موج جدید گرانی‌ها در ایران خبر داد. بر اساس این گزارش، نرخ برخی خدمات، از جمله حمل و نقل مسافران درون‌شهری و همچنین اقلام غذایی، خصوصاً میوه و تره‌بار بعضاً بین ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته است.

سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری رژیم ایران در جلسه علنی امروز مجلس از رشد ۴۸۸ درصدی میزان شکایت‌ها در باره گرانی و آن‌هم فقط ظرف هفته اول آغاز طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین خبر داد. او همچنین گفت: شکایت ها عمدتاً از نانوایی ها، سوپرمارکت ها و افزایش قیمت آهن آلات، مرغ و تخم مرغ، میوه و تره بار و گاز مایع بوده است.

حسین مدرس‌خیابانی قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه علنی امروز افزایش قیمت بیش از ۵ درصدی ۷ قلم از کالاهای اساسی و افزایش از ۱ تا۵ درصدی ۲۷ قلم کالای دیگر را ظرف یک هفته تأیید کرد.

گزارش رحیم زارع سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی از گرانی اقلام مصرفی و خدماتی در کشور ظرف یک هفته پس از اجرای طرح سهمیه بندی و گرانی بنزین بسیار نگران کننده است. رحیم زارع می گوید: “قیمت وانت های کرایه حمل بار طی یک هفته اخیر صد درصد افزایش قیمت داشته است، در همین مدت، تاکسی های درون شهری و برون شهری ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.”

وی ادامه داد: پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین هر کیلو آرد ۱۳۰۰ تومان، گاز مایع ۴۰ درصد، ماهی ۲۵ درصد، برنج های وارداتی ۲۵ درصد و تخم مرغ ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین داروها بسیار کمیاب و گران شده است.”

مرکز آمار حکومت اسلامی ایران در تازه ترین گزارش خود در باره نرخ تورم می‌گوید تورم دوازده ماه منتهی به آبان (تورم سالانه) نسبت به دور مشابه پارسال به ۴۱.۴ درصد رسیده است که این شاخص نسبت به تورم مهرماه ۹ دهم درصد کاهش یافته است.

تورم آبان ماه در گزارش مرکز آمار در همه کالاها یکسان نیست. بر اساس این گزارش: رشد قیمت گوشت قرمز، مرغ و ماهی بالای ۸۰ درصد، خوراکی‌ها نزدیک ۵۹ درصد، میوه نزدیک ۶۰ درصد، سبزیجات حدود ۷۱ درصد و پوشاک و کفش حدود ۵۱ درصد رشد داشته است.

تورم مسکن و اجاره مسکن نیز ۲۳.۵ درصد گزارش شده است و تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات حدود ۳۳.۸ درصد است.
افزایش قیمت بنزین باعث کاهش مصرف نشده است

سردارکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا صبح روز دوشنبه ۴ آذر در همایش تخصصی رؤسای پلیس راهور طی سخنانی گفت: “افزایش قیمت بنزین منجر به کاهش مصرف سوخت نشده است.”

یادآور می شویم که یکی از دلایل اعلام شده از سوی دولت و مقامات جمهوری اسلامی برای توجیه بالا بردن قیمت بنزین، کاهش مصرف آن در ایران بود که بنا بر آمارها، یکی از بالاترین رقم‌های مصرف بنزین در جهان است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه
تنظیم از خبرگاه