شکایت تلویزیون ایران اینترنشنال از حکومت ایران

به گزارش یورونیوز به زبان فارسی، شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال روز جمعه اول آذر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد از حکومت ایران به نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا، آفکام شکایت کند.
به گفته مدیران این شبکه، حکومت ایران روز سه‌شنبه ۲۸ آبان این شبکه را بر روی ماهواره هاتبرد با پارازیت مداری (Uplink Jamming) هدف قرار داده است.
اطلاعیه این شبکه خبری می‌افزاید: «آفکام می‌تواند شکایت ایران اینترنشنال را به اتحادیه مخابرات سازمان ملل ارجاع دهد»، نهادی که «وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی بین الملل را به عهده دارد» و ایران نیز یکی از اعضای آن است.
آخرین بار در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود که ایران به طور وسیع از پارازیت مداری برای هدف قرار دادن ماهواره‌های میزبان شبکه‌های فارسی زبان در خارج از کشور استفاده کرد و امواج ارسالی از سوی آنها را مختل کرد.
این نوع اختلال باعث شد که امواج شبکه‌های یاد شده نه تنها در ایران، که در هیچ نقطه‌ای از جهان هم قابل دریافت نباشند.
در سال ۲۰۱۲ و به دنبال تحریم صداوسیما از سوی کنگره آمریکا، ایران پخش پارازیت مداری را متوقف کرد، امری که گفته می‌شود دلیل آن تلاش برای جلوگیری از اجرای این تحریم بود.
کاخ سفید نیز در پی توقف این نوع پارازیت، اجرای تحریم صداوسیما را تعلیق کرد و از آن زمان هر ۱۸۰ روز یک بار معافیت این سازمان از تحریم را تمدید کرده است.
از این رو استفاده مجدد ایران از پارازیت مداری ممکن است باعث اجرایی شدن تحریم صداوسیما شود، اقدامی که به گفته کارشناسان فعالیت این سازمان را با مخاطره جدی روبه‌رو کند.
صداوسیما بیش از ۶۰ کانال تلویزیونی دارد که برای پخش آنها در سراسر کشور از امکانات ماهوارهای استفاده می‌کند و اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا می‌تواند فعالیت رسانه‌ای این سازمان را با مشکل جدی روبرو کند، چرا که کانال‌های یاد شده از روی ماهواره‌ها حذف خواهند شد.