خانوادۀ قربانیان سرکوب‌های اخیر در ایران «دیه» و «دلجوئی» حکومت را رد کردند

برخی از خانواده‌ها و آشنایان کشته‌شدگان در تظاهرات آبان ماه سال ۱۳۹۸ و خرداد ماه سال ۱۳۸۸ در مصاحبه با تعدادی از رسانه‌های ارتباط جمعی به پیشنهاد شورای عالی امنیت ملی برای پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌های قربانیان و موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران با این پیشنهاد از خود واکنش نشان دادند. برخی از آنها نیز در مورد نحوه کشته شدن قربانیان و محل اصابت گلوله به بدن آنها توضیح داده‌اند.

کاملیا کبیری، خواهر امیرحسین کبیری از قربانیان اعتراضات اخیر در کرج گفته است که چند روز پیش (سه شنبه ۱۲ آذر) با پدرش تماس گرفته شده و او به محض آن‌که شنیده است که می‌خواهند دیه فرزندش را پرداخت و او را جزو شهدا اعلام کنند، گفته است دیگر ادامه ندهید.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری که در دومین روز تظاهرات اخیر بر اثر اصابت گلوله کشته شد، نیز روز پنجشنبه ۱۴ آذر گفت که خون فرزندش را نمی‌توان با دیه جبران کرد و به هیچ وجه به ﻣﺳﺆولان اجازه نخواهد داد که وارد خانه‌اش شوند.

محمد آقاسلطان، برادر ندا آقاسلطان که در تظاهرات خرداد ماه سال ۱۳۸۸ بر اثر اصابت گلوله کشته شد، در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است که در آن سال هم به خانواده قربانیان پیشنهاد پرداخت دیه داده شده بود. برخی پذیرفتند و برخی مانند خانواده او از دریافت دیه سر باز زدند.

هاجر رستمی، مادر ندا آقاسلطان، نیز گفته است که پس از کشته شدن فرزندش پنج تن از هلال احمر لوحی به منظور دلجویی با لوحی به دست خط و امضای رهبر جمهوری اسلامی به منزلشان رفته بودند اما به آنها اجازه ورود داده نشده بود. او افزوده است که خانواده ندا تا به حال دو بار پیشنهاد شهریاری قاضی پرونده او را برای دریافت دیه رد کرده‌اند.

از سوی دیگر، پدر همسر سید حمید طاهری، مرد جوان ۳۵ سالهای که در چهاردانگه شهرستان اسلام‌شهر روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ کشته شد، گفته است که دامادش از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفته بوده و پس از سه روز پیکرش را به خانواده‌اش تحویل داده بودند. یک روز پس از آن هم ﻣﺄموران لباس شخصی در مراسم خاکسپاری حاضر شده و در نحوه و مدت برگزاری مراسم ختم هم مداخله کرده بودند. او افزوده است که ﻣﺄموران با خاکسپاری حمید در چهاردانگه مخالفت کردند و گفتند حمید را باید در همان دارالسلام اسلام‌شهر به خاک بسپاریم و ما هم از ترس وقوع حادثه ای یا ربودن جسد پذیرفتیم.

فرزاد انصاری‌فر، سرامیک‌کار ۲۷ ساله‌ای که در بحبوحه اعتراضات حدود ساعت یک و ۴۵ دقیقه بعد از ظهر ۲۵ آبان ۹۸ در بهبهان در نزدیکی منزلش در کوچه‌ای کاملاً دور از محل درگیری بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد، فرزند یک جانباز از بازماندگان عملیات کربلای ۴ است. پدرش، امین انصاری‌فر، گفته است که تیر به پشت سرش اصابت کرده و از بالای ابرویش خارج شده بود. یکی از دوستان فرزاد هم گفته است که به او و سه تن دیگر، یک دختربچه سیزده ساله رهگذر و دو برادر از همان محله با کلاشینکف از پشت سر شلیک کرده بودند.

جسد این چهار تن را دو سه روز بعد از حادثه و با ﺗﺄکید بر اینکه مراسم خاکسپاری باید بی سر و صدا انجام شود، به خانواده‌هایشان تحویل داده‌اند.

عموی جوانی به نام آرشام ابراهیمی که در تظاهرات اخیر کشته شده، گفته است که جسد برادرزاده‌اش را پس از آن‌که از خانوادهاش برای خاک‌سپاری شبانه تعهد گرفته شد، تحویل دادند و چهار ﻣﺄمور هم بر خاک‌سپاریش نظارت کردند. او همچنین گفته است که پدر آرشام هم جزو اسرای جنگ بوده است.

یکی از بستگان برهان منصور نیا، دامپزشک جوان ۲۸ ساله و افسر وظیفه اهل مریوان که در تظاهرات اخیر در روز یکشنبه ۲۶ آبان بر اثر شلیک گلوله در کرمانشاه کشته شد، گفته است که گلوله از پشت سر به کمر بُرهان اصابت کرده بود و پس ازوارد آوردن آسیب شدید به روده و به کلیه او از بدنش خارج شد. بیمارستان فارابی که نزدیکترین بیمارستان به محل بوده است از پذیرش مجروحی که خون زیادی از او رفته بوده، امتناع می‌کند. پس از یک ساعت برهان را به بیمارستان طالقانی می‌برند. در آنجا هم در ابتدا با آوردن عذر و بهانه حاضر به پذیرش برهان نشده بودند اما با پافشاری و التماس برادر برهان او را در ساعت ۸:۲۰ دقیقه شب به اتاق عمل می‌برند. جراحی تا ساعت ۱ بامداد طول می‌کشد.

برهان بی‌هوش اما زنده از اتاق عمل بیرون می‌آید. برخلاف انتظار او را به جای انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه، آی‌سی‌یو، به بخش داخلی می‌برند. هیچ‌کس پاسخگو نبوده است و در بخش داخلی هم تخت خالی نبوده. برهان را روی همان برانکارد اتاق عمل تا ساعت ۸ صبح در راهروی بخش نگه می‌دارند.

رفتار پرستاران از رفتار پزشکان و مدیریت بیمارستان انسانی‌تر بوده و دوباره خونریزی کرده است. پرستاران بخش چند بار گزارش حال او را به دکتر معالجش می‌دهند اما او نظرش را تغییر نمی‌دهد و دستور نمیدهد برهان را به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل کنند. دکتر برای توجیه وخیم شدن حال برهان در دقایق پایانی زندگی او به خانواده‌اش می‌گوید که او احتمالاً به مواد مخدر اعتیاد داشته و به همین علت حالش رو به وخامت گذاشته است. با اعتراض خانواده به این اظهارنظر برهان به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل و چند دقیقه پس از آن مرگ قطعیش اعلام می‌شود. پیکر برهان منصورنیا شبانه به خاک سپرده شد.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه (آر اف آی)، ۶ دسامبر ۲۰۱۹