مرگ‌ها و بازداشت‌های مشکوک و قتل معترضان عراقی

به نقل از خبرگزاری‌ فرانسه، در عراق همزمان با کشتار معترضان شناخته شده در جنبش آزادی‌‌خواهی کنونی‌، مرگ‌ها و بازداشت‌هایی که به دلیلِ ناشناخته بودنِ عاملان آنها، «مشکوک» خوانده می‌شوند، نیز در جریان هستند. گفته می‌شود کسانی که به این روش‌ حذف می‌شوند، بیشتر از معترضانی هستند که به ویژه از دخالت‌های حکومت اسلامی ایران در امور داخلی عراق به تنگ آمده‌اند و در فعالیت‌های اعتراضی خود، به آن می‌پردازند و تلاش می‌کنند،  ملت عراق در اعتراض‌های خود، نسبت به این دخالت‌های مخرب در کنار فساد احزاب عراقی، توجه لازم را نشان دهند و خواستار کوتاهی دست حکومت اسلامی از کشورشان باشند. در آخرین نمونه از این مرگ‌ها و ناپدید شدن‌های «مشکوک»، بدن بی‌جان زهرا علی، نوجوان ۱۹ ساله عراقی، هفته گذشته توسط خانواده‌اش پیدا شد. نمونی دیگر، زید خفاجی عکاس ۲۲ ساله عراقی است که پس از حضور در جمعی در میدان تحریر بغداد، برای ابراز اعتراض‌، توسط افراد ناشناخته‌ای ربوده شده است. کسانی که پس از اینگونه بازداشت‌ها، زنده مانده‌ وآزاد شده‌اند، نتوانسته‌اند هویت بازداشت کننده‌های خود را تعیین کنند. 

معترضان شجاعی که نسبت به این مرگ‌ها و بازداشت‌های «مشکوک» بی‌تفاوت نبوده‌اند و در روزهای گذشته تلاش کرده‌ و می‌کنند که ملت عراق را از این جریان مشکوک باخبر کنند و آخرین وقایع را به آگاهی آنان برسانند، خود هزینه سنگینی را می‌پردازند. نمونه اخیر آن، فاهم طایی، یکی از چهره‌های مطرح در اعتراضات عراق بود که به دست افراد ناشناس در برابر منزلش در کربلا کشته شد. یورونیوز فارسی در مورد این قتل شرم‌آور، از خبرگزاری فرانسه نقل می‌کند: 

«فاهم طایی، ۵۳ ساله که به عنوان یکی از رهبران شناخته شده اعتراض‌های اخیر در عراق به ویژه منتقد دخالت ایران در امور داخلی این کشور بود، شامگاه یکشنبه ۱۷ آذر در حالی که از مهمانی باز می‌گشت مورد سوء‌قصد واقع شد و به قتل رسید.

در تصاویری که از صحنه قتل به دست آمده دیده می‌شود که طایی به همراه دو نفر دیگر با موتورسیکلت به مقابل منزلش می‌رسند. طایی از موتور سیکلت پیاده شده و دو همراهش دور می‌شوند. در همان لحظه دو مرد سوار بر یک موتورسیکلت دیگر از پشت سر به فاهم طایی نزدیک می‌شوند. سرنشین موتورسیکلت با یک تفنگی که به نوشته خبرگزاری فرانسه مجهز به صداخفه‌کن بوده، دست کم دوبار از فاصله حدود دو متری به او شلیک می‌کند. راننده موتور سیکلت هم تفنگی بیرون می‌آورد اما شلیک نمی‌کند.»

تهیه و تنظیم در خبرگاه