محرومیت چهار ساله روسیه از شرکت در مسابقه‌های مهم جهانی 

به دلیل دوپینگ ورزشکاران روسی، کشور روسیه برای چهار سال از شرکت در مسابقه‌های جهانی، مانند المپیک محروم شد. این محرومیت که توسط آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ اعمال شده است، سنگین‌ترین مجازاتی است که آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ تا کنون در تصمیم‌های خود علیه یک کشور، اتخاذ کرده است.  بر پایه این تصمیم، هیچ یک از ورزشکاران تبعه روسیه اجازه شرکت در رقابت‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو، المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را نخواهند داشت.

بنا بر گزارش روز دوشنبه ۱۸ آذرِ جیمز فیتزجرالد، سخنگوی کمیته اجرایی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، «وادا» گفت این تصمیم به دلیل رسوایی «دستکاری اطلاعات» داده شده به این آژانس برای آزمایش دوپینگ ورزشکاران روسی در ابتدای سال جاری میلادی، گرفته شده است. فیتزجرالد در ادامه سخنان خود گفت: «فهرست کامل تحریم‌های پیشنهاد شده علیه ورزش روسیه از سوی «کمیته بازبینی و انطباق»، به اتفاق آرا تمامی ۱۲ عضو کمیته اجرایی تأیید شده است.»

به گفته کارشناسان کامپیوتری که از سوی «وادا» مأمور بررسی بودند، کشف کرده‌‌اند که روسیه صدها مورد از نتایج مثبت و مشکوک به دوپینگ را حذف کرده‌ و قصد فریب آژانس را داشته است. 

با وجود این تصمیم، از میان ورزشکاران روسیه، آنانی که بتوانند نشان دهند در برنامه دوپینگ موضوع گزارش مک‌لارن نقشی نداشته‌اند یا این که نمونه ارسالی آنها برای آزمایش دستکاری نشده است، می‌توانند زیر پرچم «بی طرف»، در مسابقه‌ها شرکت کنند.  

تنظیم در خبرگاه به نقل از یورونیوز