تحریم‌ها علیه حکومت اسلامی مسلط بر ایران جایگزین جنگ است

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را جایگزین جنگ خوانده و گفته است: ما شروط درخواستی خود برای رفع تحریم‌ها علیه ایران را تکرار می‌کنیم.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در کنفرانس «مجمع دوحه» در قطر، با بیان اینکه آمریکا با فشار حداکثری خود توانسته توانایی ایران را برای حمایت از گروه‌های تروریستی به شکل قابل توجهی کاهش دهد، تاکید کرد: اگر ایران شروط مطرح شده پیشین را پذیرفته و اجرا کند، تمامی تحریم‌ها علیه تهران رفع خواهند شد. 

مایک پمپئو، وزیر أمور خارجه آمریکا، حدود ۱۹ ماه پیش، شروط ۱۲ گانه‌ای را برای برقراری گفتگو میان ایران و آمریکا را اعلام کرد. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا، مسئول اعمال تحریم‌های اعمال شده از سوی کاخ سفید علیه کشورهای دیگر در جهان است.

استیو منوچین تاکید کرد: هرگاه ایران شروط دوازده‌گانه لازم را به اجرا درآورد، ایالات متحده آمریکا هم به تحریم‌های خود علیه تهران پایان خواهد داد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا، در دوحه، همچنین با اشاره به استقرار ۱۴ هزار غیرنظامی آمریکایی در عربستان سعودی، گفت: این طرح، تنها یک طرح دفاعی است. پیش از این برخی از منابع حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را در جهت مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده بودند.

استیو منوچین، در این نشست، ضمن حمایت از مواضع دولت دونالد ترامپ پیرامون تحریم‌ها علیه ایران، متذکر شد: دلیل اینکه ما داریم از تحریم‌ها استفاده می‌کنیم آن است که (استفاده از تحریم‌ها) جایگزین مهمی برای درگیری‌های نظامی در جهان است و به نظر من، (مواضع واشنگتن خواه درباره کره شمالی، خواه درباره ایران یا دیگر جاهای جهان) موثر واقع شده است».

حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است: «هر وقت تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشتند و هروقت در برابر تعهدات خود پایبند بودند، هر وقت خودشان برگشتند به میز مذاکره‌ای که ترک کرده بودند و به هم زده بودند راه به روی آنها بسته نیست. راه باز است».

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۱۵ دسامبر ۲۰۱۹