دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه معترضان را «تروریست» نامید

در آخرین ادعای مقامات جمهوری اسلامی درباره کشتار معترضان در آبان ۹۸، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در حاشیه دیدار با سفیران خارجی مقیم تهران تعداد معترضان در اعتراضات آبان‌ ۹۸ را کمتر از ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت:  ۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به «نیرو‌های امنیتی یا افرادی بوده است که در حال دفاع از منازل خود در برابر تهاجم آشوب‌گران بوده‌اند» و ۱۵ درصد کشته‌ها مربوط به «نیرو‌های تروریستی» است.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه سه‌شنبه ۲۶ آذر در حاشیه دیدار با سفیران خارجی مقیم تهران با توسل به دروغ و تحریف ادعا کرد ۸۵ درصد از کشته‌شدگان اعتراضات آبان«نیروهای انتظامی» یا کسانی بوده‌اند که «درحال دفاع از منازل خود دربرابر آشوب‌گران» کشته‌شده‌اند. او ۱۵ درصد از کشته‌شدگان را نیز «نیروهای تروریستی» خواند. لاریجانی با طراحی یک سناریوی امنیتی مدعی شد ایران با تولد یک گروه «داعشی» جدید که «صحبت‌های دیگری غیر از اسلام دارد»، روبه‌رو شده است. لاریجانی با «تروریست» خواندن جمعی از معترضان کشته‌شده و بازداشتی، آن‌ها را به برخورد قاطع تهدید کرد و گفت:

«یک تحرک سیاسی علیه ایران شکل گرفت که جمهوری اسلامی ایران افراد زیادی را کشته است در حالی که ۸۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های امنیتی یا افرادی بوده است که در حال دفاع از منازل خود در برابر تهاجم آشوب‌گران بوده‌اند و ۱۵ درصد کشته‌ها مربوط به نیرو‌های تروریستی است. جمهوری اسلامی ایران برخورد قاطعی با تروریست‌ها خواهد داشت، اما دستگاه قضا همان طور که رهبری گفتند با افرادی که در اعتراضات شرکت داشتند با نهایت تسامح برخورد می‌کند».

محمد جواد لاریجانی همچنین از دستور ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برای تعیین تکلیف بازداشت‌شدگان تا ۲۰ روز آینده خبر داد، اما ادعا کرد: «تعداد بازداشتی‌ها چند صد نفر است نه هزاران نفر».

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه به نقل از کمیسر عالی حقوق بشر تعداد معترضان را کمتر از ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد.

این اظهارات تازه‌ترین ادعای مقامات جمهوری اسلامی درباره آمار و هویت کشته‌شدگان در اعتراضات آبان‌ ۹۸ است. درحالی که گزارش‌های تاییدشده از شهرهای مختلف حاکی از قتل صدها نفر از مردم معترض با گلوله‌های مستقیم نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی است، مسئولان جمهوری اسلامی بدون توجه به شواهد موجود، گروه‌های «وابسته به بیگانگان» و «اشرار» را مسئول کشتار مردم می‌خوانند.

لاریجانی در ادامه سخنانش به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مسئولان اعتراضات مردم را «اقدامات سازماندهی شده توسط گروه‌های ورزیده و هدایت‌شده» خواند که به ادعای او «با امکانات وسیع، خود را به سرعت زیر اعتراضات مردم مخفی کرده و دست به اعمال خشونت، تخریب و کشتار زدند»:

«اتاق فکر آشوب‌گران بیرون از مرز‌ها بود. آن‌ها به نحو وسیع از امکانات فضای مجازی استفاده کردند و به همین دلیل هم از قطع اینترنت ناراحت شدند. در واقع اینترنت در اختیار اهداف تروریستی قرار داشت و کسانی که طرفدار اینترنت هستند باید این بُعد اینترنت یعنی سوءاستفاده تروریست از آن را در نظر بگیرند. قطع اینترنت به دلیل مسائل امنیتی بود که بعد هم مجدد وصل شد».

ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه ۱۹ آذر نیز در پاسخ به بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره حوادث آبان ماه ۱۳۹۸ با توسل به ادعاهای مشابه اعلام کرده بود که کسی به دلیل شرکت در «اعتراضات مسالمت‌آمیز» در آبان ماه بازداشت نشده است.

این نهاد در اطلاعیه خود با تروریست خواندن عده‌ای از معترضان در خیابان‌ها و انتساب آنها به سرویس‌های جاسوسی دولت‌های خارجی، «معترضان» را مسئول کشتار «مردم» اعلام کرده و گفته بود:

«آتش زدن بیش از ۷۰۰ جایگاه پمپ بنزین و تخریب بیش از ۲۰۰ شعبه بانکی و مراکز خدماتی عمومی و مساجد و به رگبار بستن مردم در کوچه و خیابان آن هم در مدت بسیار کوتاه، جز با آمادگی‌­های تروریستی امکان‌پذیر نیست».

این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که قوه قضائیه جمهوری اسلامی گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی را رد و از دادن اطلاعات درباره آمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها و وضعیت آن‌ها خودداری می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود با ابراز نگرانی شدید از بازداشت گسترده فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجویی، فعالان کارگری و دیگر شهروندان معترض در هفته‌های اخیر، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست برای بررسی شرایط بازداشتی‌ها در ایران نشست ویژه برگزار کند.

بنابر خبرهایی که از زندان فشافویه به فعالان مدنی و حقوق بشری رسیده است، تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ از سوی نیروهای امنیتی و گارد این زندان، تحت شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روانی قرار گرفته‌اند.

برگرفته از سایت رادیو زمانه

*تصویر شاخص: گور عده‌ای از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ که شبانه دفن شده‌اند. احتمالاً در مریوان (عکس: توییتر معترضان)

۲۸ آذر ۱۳۹۸ – ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹