افغانستان کشوری مرگبار برای خبرنگاران

سازمان بین المللی گزارش‌گران بدون سرحد در تازه ترین گزارش خود افغانستان را پس از مکسیکو و سوریه، مرگبارترین کشور برای خبرنگاران معرفی کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان از آغاز ۲۰۱۹ عیسوی تا اکنون ۱۰ خبرنگار در مکسیکو، ۱۰ خبرنگار در سوریه، پنج خبرنگار در افغانستان، چهار خبرنگار در پاکستان و سه خبرنگار در سومالیا کشته شده اند.

بربنیاد این گزارش، افغانستان سومین کشور مرگبار برای خبرنگاران شناخته است؛ اما این سازمان گفته است که تلفات خبرنگاران افغان در این سال نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است.

در گزارش این سازمان ، آمده است: روزنامه‌نگاران افغان یاد گرفته اند که با کاهش حضور جمعی (در محلات رویداد)، کمتر مورد هدف قرار گیرند.

از طرف دیگر، گزارش‌گران به طور روز افزون با برخورداری از آموزش‌های بیشتر در نوع گزارش‌دهی در مناطق خطرناک و با تامین وسایل حفاظت امنیت شخصی، خطر تلفات را در مناطق جنگی کاهش داده اند.

سازمان گزارش‎‌گران بدون سرحد همچنان از کاهش حضور و پوشش رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که بسیاری از خبرنگاران خارجی کشور را ترک کرده اند.

این سازمان گفته است: کاهش حضور رسانه‌ها و گزارش‌دهی از آنجا را می‌توان به وخیم‌تر شدن شرایط امنیتی و کاهش علاقه رسانه‌های بین‌المللی که تا حدودی بستگی به خروج تدریجی نیروهای خارجی دارد، نسبت داد.

بر اساس معلومات سازمان گزارشگران بدون سرحد، در سال ۲۰۱۸ عیسوی ۱۶ خبرنگار، در ۲۰۱۷ عیسوی ۱۵ خبرنگار و در سال ۲۰۱۶، ۱۰ خبرنگار افغان جان‌های شان را از دست داده اند.

سازمان بین المللی گزارشگران بدون سرحد همچنان اعلام کرده است که امسال در مجموع ۴۹ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده که در مقایسه به سال گذشته، کاهش ۴۴ فیصدی را نشان می‌دهد.

به گفته این سازمان در این سال ۳۸۹ روزنامه‌نگار بازداشت شده و ۵۷ خبرنگار دیگر در سراسر جهان به گروگان گرفته شده اند.

منبع: سایت (افغانستانی) آریانانیوز، ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹