فرانسه گوگل را ۱۵۰ میلیون یورو جریمه کرد

شورای نظارتی رقابت بازار در فرانسه، شرکت گوگل را به پرداخت ۱۵۰ میلیون یورو جریمه محکوم کرد. دلیل این جریمه سوءاستفاده از موقعیت برتر در بازار و تحمیل قواعد شرکت به کاربران و آگهی‌دهندگان اعلام شده است.

به گفته مقامات فرانسه، شرکت گوگل به دلیل «موقعیت برتر» ناشی از «قدرت بالای موتور جستجوگر خود» تقریبا کنترل کامل بازار تبلیغات اینترنتی را در اختیار گرفته است و با سوءاستفاده از این موقعیت، خود را به کاربران و تبلیغ‌کنندگان تحمیل می‌کند.

این اولین بار است که شورای رقابتی فرانسه، گوگل را محکوم به پرداخت جریمه می‌کند. مبلغ این جریمه یکی از بالاترین ارقامی است که فرانسه تاکنون برای یک شرکت خصوصی در این کشور در نظر گرفته است.

ایزابل داسیلوا، رئیس شورای نظارتی رقابت بازار در فرانسه به خبرنگاران گفت: «موقعیت یکه تازانه گوگل در بازار فرانسه بی‌سابقه است. آنها بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد بازار تبلیغات را از بقیه رقبا ربوده‌اند.»

شورای نظارتی رقابت بازار در فرانسه می گوید دلیل اصلی جریمه گوگل، حمایت از رقبای این شرکت است که کارهای خلاقانه زیادی انجام داده اند اما به دلیل قدرت گوگل در بازار مجازی، دیده نمی‌شوند. شرکت گوگل دوماه زمان خواهد داشت تا با ارسال یک گزارش کامل پاسخگوی شورای نظارتی رقابت بازار در فرانسه باشد. این کمپانی اعلام کرده است که در نظر دارد تا ضمن اعتراض به جریمه در نظر گرفته شده درخواست تجدیدنظر در آن را ارائه کند.

رئیس شورای نظارتی رقابت بازار در فرانسه همچنین روز جمعه اعلام کرد که این شورا احتمالا تا ماه مارس (اسفند/فروردین) ساز و کار جدیدی را برای «توزیع بهتر» درآمدهای دیجیتال در نظر خواهد گرفت.

منبع: سایت یورونیوز به زبان فارسی، ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹