آیا حسان دیاب نخست وزیر جدید لبنان مهره حزب الله است؟

حسان دیاب، نخست وزیر جدید لبنان این اتهام را که او زیر نفوذ حزب‌الله است رد کرد و گفت دولت خود را در مدت شش هفته تشکیل خواهد داد و متخصصان و زنان را به کابینه وارد خواهد کرد.

حسان دیاب، وزیر سابق آموزش و پرورش و فردی دانشگاهی، روز گذشته، پنجشنبه ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر با حمایت حزب‌الله از سوی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان به‌عنوان نخست‌وزیر بعدی این کشور معرفی شد و در پارلمان لبنان ۶۹ رأی از ۱۲۸ رأی نمایندگان را به‌دست آورد. تشکل‌های اهل سنت لبنان به او رأی ندادند.

دیاب جمعه ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر در نخستین مصاحبه خود با رسانه‎‌های لبنانی اعلام کرد که «مهره حزب‌الله» نیست و در روزها یا هفته‌های گذشته با هیچیک از مقام‌های حزب‌الله یا جنبش امل دیداری نداشته و تنها با میشل عون و سعد حریری، نخست‌وزیر سابق ملاقات کرده است. دیاب گفت: «این موضوع (مهره حزب‌الله بودن) احمقانه است زیرا دولت جدید دولتی برای یک گروه سیاسی نخواهد بود.»

نخست‌وزیر جدید لبنان در گفتوگو با دویچه‌وله آلمان نیز گفت: «تشکیل دولت‌های قبلی در یک دهه گذشته یک سال زمان برده است اما من به‌دنبال تشکیل دولت در چهار هفته آینده یا دوره‌ای هستم که بیشتر از شش هفته طول نکشد.»

دیاب گفته است که به‌عنوان یک فرد آکادمیک در پی تشکیل دولتی از نیروهای متخصص است و از مجلس فرصت خواسته که از روز شنبه مشاوره‌های خود را آغاز کند. او همچنین تأکید کرد که در کابینه‌اش چند متخصص زن نیز حضور خواهند داشت.

انتصاب حسان دیاب به‌عنوان نخست‌وزیر این گمان را تقویت کرد که کابینه جدید بدون متحدان آمریکا و کشورهای عربی سنی خلیج فارس و با تقویت گروه‌های طرفدار ایران در آن، تشکیل خواهد شد. شماری از تحلیلگران نیز می‌گویند نخست‌وزیری دیاب تلاش‌ها برای تأمین کمک‌های مالی غربی را پیچیده‌تر می‌کند.

پنج‌شنبه شب تظاهرات کنندگان تا صبح جمعه در اعتراض به انتخاب دیاب تظاهرات کردند. معترضان در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان خیابان‌ها را بستند. همچنین جاده‌های اصلی بیروت به جنوب لبنان نیز بسته شد. ارتش لبنان از صبح جمعه تلاش کرد راه‌ها را باز کند.

از زمان استعفای سعد حریری در ۲۹ اکتبر، در پی گسترش اعتراضات مردمی علیه سیاست‌مداران حاکم و فساد اقتصادی، لبنان در بدترین بحران اقتصادی خود از زمان جنگ داخلی ۱۹۹۰-۱۹۹۵ روبه‌رو است.

تلاش‌ها برای دستیابی به توافق در مورد نخست‌وزیر جدید به دلیل اختلافاتی که بازتاب تنش بین حریری، فرد همسو با کشورهای غربی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و حزب‌الله مورد حمایت ایران است، تا پیش از انتصاب دیاب بی‌ثمر مانده بود. واشنگتن حزب‌الله را یک گروه تروریستی می‌داند و تحریم‌هایی را علیه آن اعمال کرده است.

دیوید هیل، مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که روز جمعه وارد لبنان شد تا حمایت واشنگتن از ثبات لبنان را اعلام کند، از رهبران سیاسی این کشور خواست که هر چه سریعتر اصلاحات اقتصادی را به اجرا بگذارند. هیل پس از دیدار با میشل عون گفت: «من اینجا آمده‌ام تا رهبران سیاسی لبنان را به انجام اصلاحات جدی و پایدار که بتواند به یک لبنان پایدار، مرفه و امن منجر شود، تشویق کنم.»

دیوید هیل که با نبیه بری، رئیس پارلمان نیز دیدار کرد و سپس با حریری ناهار خورد، گفت: «زمان آن فرارسیده که منافع حزبی را کنار گذاشته و به منافع ملی عمل شود، اصلاحات به پیش برده شود و دولتی متعهد به انجام اصلاحات تشکیل شود.»

حزب‌الله آمریکا را به تحریک برخی از معترضان متهم می‌کند. هیل گفت واشنگتن در سیاست‌های لبنان مداخله نمی‌کند و خواهان تشکیل یک دولت پاسخگو به نیازهای مردم است.

میشل عون نیز به هیل گفت دولت جدید «وظایف بسیاری پیش رو دارد». او تأکید کرد که ارتش برای حفظ آزادی بیان از معترضان مسالمت‌جو محافظت می‌کند، موضوعی که واشنگتن پیوسته از مقامات لبنان درخواست کرده است.

از زمان آغاز اعتراضات، حملات متعددی از سوی هواداران گروه‌های شیعه حزب‌الله و امل به تظاهرکنندگان ضددولتی در بیروت انجام شده است. نیروهای امنیتی به‌منظور جلوگیری از تشدید و گسترش درگیری‌ها در سراسر کشور، مداخله کرده‌اند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه گفت مقامات لبنان باید با در نظر گرفتن منافع همه لبنانی‌ها، دولت جدید را تشکیل دهند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه درباره انتصاب حسان دیاب گفت: «تنها معیار باید کارآیی دولت برای انجام اصلاحاتی باشد که مردم انتظار دارند.»

منبع: سایت رادیو زمانه، ۲۹ آذر ۱۳۹۸