ادامه تحصن ۸ زندانی سیاسی زن؛ قطع تلفن‌ها و ملاقات‌ها

هشت زندانی سیاسی زن که در همبستگی با قربانیان اعتراضات آبان ماه در زندان اوین دست به تحصن زده اند، از سوی مسئولان زندان، ممنوع الملاقات شده و تماس های تلفنی شان قطع شده است. معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی در مصاحبه با کمپین گفته است که روز یکشنبه در مراجعه خانواده آتنا دائمی برای ملاقات کابینی به آنها گفته شده که تا سه هفته ممنوع الملاقات هستند.

آتنا دائمی، نرگس محمدی، منیره عربشاهی، یاسمن آریانی و صبا کردافشاری، زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین روز شنبه ۳۰ آذر ماه با انتشار نامه ای اعلام کردند که “در همراهی با مطالبات مردم تحت ظلم و ستم و در همزمانی یلدای امسال با چهلم کشته‌شدگان اعتراضات مردمی و در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت علیه مردم ایران و اختناق حاکم بر جامعه از روز شنبه ۳۰ آذرماه امسال از ساعت ۹ صبح در دفتر بند زنان سیاسی زندان اوین به تحصن خواهیم نشست و این شب نه تنها پای سفره یلدا نمی‌نشینیم بلکه در دفتر زندان یاد عزیزان کشته شده را گرامی خواهیم داشت.”

مژگان کشاورز، سهیلا حجاب و سمانه نوروزمرادی، سه زندانی سیاسی دیگر هستند که به این تحصن پیوسته اند.

معصومه نعمتی، مادر آتنا دائمی در مصاحبه با کمپین گفت: بچه ها در قسمت اداری، جلوی دفتر خانم عبدالحمیدی، رئیس بند زنان تحصن کرده اند. شنبه صبح آتنا ساعت ۱۰ زنگ زد و گفت که ما به بند نسوان اعلام کرده ایم که قصد اغتشاش نداریم و فقط برای عزاداری و همراهی جان با خانواده های جان باختگان می خواهیم تحصن کنیم. تا ساعت اداری روی صندلی می نشینیم بعد از ساعت اداری همین جا یک رو فرشی می اندازیم و می خوابیم. خانم عبدالحمیدی گفته اگر سر و صدا نمی کنید و شعار نمی دهید اشکال ندارد اما مکتوب بنویسید که ما درخواستی از شما نداریم و فقط برای همراهی با کشته شدگان می خواهیم اینجا تحصن کنیم.

این زندانیان سیاسی در نامه ای از زندان اوین اعلام کرده اند: در شرایط کنونی صدها خانواده داغدار عزیزانشان هستند که کمتر از ۴۰ روز پیش کشته شدند و هزاران خانواده در فراق عزیزانی هستند که این بلندترین شب سال را یا در سلول‌های بازجویی یا پشت میله‌های زندان به سر می‌برند و هزاران ایرانی و هموطنمان به دلیل سیل و یا زلزله و به علت بی کفایتی و بی توجهی حاکمان در شرایط غیر انسانی قرار گرفته‌اند و بسیاری از مردم به دلیل شرایط اسفبار اقتصادی، توان برگزاری این سنت دیرینه را ندارند.

خانم نعمتی به کمپین گفت: ساعت ۷ شب همان روز اما آتنا زنگ زد تپش قلب داشت گفت یکی دو ساعت که نشستیم گارد زندان آمده که این ۵ نفر را تحویل ما بدهید ببریم. البته آن موقع شده بودند ۸ نفر. رئیس بند زنان گفته بود باید با رئیس زندان صحبت کنم و به ضیایی زنگ زده بود و او با معاون زندان و حراست و بخش امنیتی زندان آمده بودند صحبت و تهدید که برایتان پرونده باز می کنیم و برگردید اتاق های تان. بعد وسایل شان را گرفته و منتقل شان کرده اند به اتاق رئیس زندان که صندلی ها و میزها را خالی کرده اند و بچه ها مانده اند در یک اتاق خالی. آنها هم شعار داده و سرود خوانده اند. آتنا که ساعت ۷ شنبه زنگ زد گفت نگران نباشید به ما گفته اند ممکن است ببریم قرچک و یا ببریم ۲۰۹ و ممکن است تلفن های ما هم قطع شود. بعد از آن تلفن ها قطع شد.

خانواده آتنا دائمی روز یکشنبه موفق به ملاقات با او نشده اند. معصومه نعمتی به کمپین گفت: دیروز رفتیم ملاقات. به آتنا ۹ ماه است ملاقات حضوری نمی گذارند اما دیروز گفتند ملاقات کابینی هم نمی دهیم و تا سه هفته بچه ها را ممنوع الملاقات کرده اند. از شنبه شب هم که تلفن شان قطع شده اما امروز توانستیم خبر بگیریم از بچه های دیگر که شرایط امنیتی است در بند و بچه ها همچنان در تحصن هستند.

به گفته مادر آتنا دائمی، تحصن این زندانیان سیاسی تا روز پنج شنبه، ۵ دی ماه ادامه خواهد داشت. پیش از این  منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله ای که با شلیک مستقیم گلوله در روز شنبه، ۲۵ آبان ماه در مهرشهر کرج جان باخت با انتشار عکسی از خود و فرزندش در اینستاگرام شخصی اش از مردم، ایل بختیاری و تمامی خبرنگاران داخلی و خارجی و صدا سیما و شبکه های جام جم دعوت کرده بود که در مراسم چهلمین روز کشته شدن پسرش، در روز پنج شنبه ۵ دی ماه در قطعه ۲۶ بهشت سکینه شهرستان کرج شرکت کنند. آقای بختیاری و همسرش ناهید شیرپیشه روز دوشنبه براساس خبر خبرگزاری مهر بازداشت شده اند.

تعدادی از مادران و اعضای خانواده های جان باختگان سیاسی و مدنی در ۴۰ سال گذشته هم با انتشار فراخوانی روز۵ دی را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌ شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده و سرکوب اعتراض های اخیر را “جنایت علیه بشریت” خوانده اند.

آنها در فراخوانی اعلام کرده اند که “ما مادران ساکت نمی نشینیم. ما مادران و خانواده های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندان مان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین المللی می خواهیم که روز ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر)  مصادف با چهل امین روز کشته شدن فرزندان مان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم. یا بهر طریق که می‌توانیم یاد عزیزان مان را گرامی داشته و این جنایات را محکوم کنیم.”

برگرفته از سایت ایران امروز

۴ دی ۱۳۹۸ – ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹