جراح بریتانیایی وعده پیوند سر تا ده سال آینده را داد

یک جراح اعصاب سابق سازمان بهداشت عمومی‌بریتانیا می‌گوید تا ده سال دیگر می‌توان با موفقیت سر یک نفر را به بدن شخص دیگری پیوند زد و بدین گونه افکار و شخصیت فردی را به فرد دیگر منتقل کرد.

بروس متیو، رئیس سابق تیم جراحی اعصاب در بیمارستان‌های دانشگاه‌هال، وابسته به سازمان بهداشت عمومی، می‌گوید هنگامی متوجه عامل کلیدی موفقیت چنین پیوندی شده که با مایکل لی، بنیانگذار انستیتوی آینده نگاری، روی کتابی با داستان علمی-تخیلی کار می‌کرده است. او معتقد است جراحان می‌توانند نه تنها جمجمه، بلکه همراه آن تمام نخاع را به بدن فرد دیگری پیوند بزنند.

تاکنون تنها تعداد انگشت‌شماری از دانشمندان جسور در صدد برآمده‌اند تا پیوند سر را با تمرکز روی قطع ستون فقرات ممکن کنند، اما دکتر متیو که حدود ده هزار عمل جراحی انجام داده می‌گوید این روش «کاملا مسخره است.»

اما این جراح ۶۳ ساله اهل شهرهال، می‌گوید با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه جراحی اعصاب، رباتیک و پیوند سلول بنیادی صورت گرفته، ممکن است بتوان تا سال ۲۰۳۰ کل سر و نخاع را پیوند زد.

او به نشریه تلگراف گفت: «در ابتدا هدف ما فقط بررسی این ایده بود – که به نظر احمقانه می‌رسید، اما بعد متوجه شدم که واقعا چندان هم دور از منطق نیست. در واقع پیوند مغز همراه با نخاع غیرممکن نیست.»

او افزود: «نخاع مهمترین اندامی است که می‌توان تصور کرد. باید مغز را به نخاع متصل نگاه دارید. این که نخاع را از مغز جدا کنید، کاملا مسخره است.»

در سال ۲۰۱۷، سرجیو کاناورو، دانشمند نه چندان خوش‌نامی که در زمینه پیوند سر تحقیق می‌کند، ادعا کرد با موفقیت سر مرده ای را با قطع نخاع در محل گردن، پیوند زده است.

او گفت روش او در استفاده از تحریک الکتریکی موفقیت آمیز بوده است، اما دانشمندان به ادعای پیشین او اشاره کردند که گفته بود این روش را با موفقیت روی یک میمون پیاده کرده است. میمون مذکور هرگز پس از عمل پیوند به هوش نیامد و اگر می‌آمد تا آخر عمر فلج می‌بود. جالب اینجاست که فردی داوطلب شده که کاناورو این عمل را روی او انجام دهد.

آقای کاناورو مدعی است پژوهش او می‌تواند راه عمر جاوید را هموار کند. این عبارت در عنوان کتاب علمی-داستانی آقایان متیو و لی هم استفاده شده؛ پیله: داستان علمی-تخیلی یک جراحی درباره امکانات عمر جاویدان.

آقای متیو در ادامه گفت: « فکر نگه‌داشتن تمام نخاع همیشه هولناک بوده است، اما اکنون با فن‌آوری‌های جدید خیلی کارها می‌توانید بکنید. در حال حاضر، فقط می‌توانید یک یا دو رشته اعصاب را (به نخاع) متصل کنید، اما به زودی با هوش مصنوعی می‌توانیم این شمار را به ۲۰۰ عصب افزایش بدهیم. می‌توانید تمام نخاع، مغز و بخش تحتانی ستون فقرات را به بدن جدید پیوند بزنید.»

او گفت: «بدون تردید مشکل می‌توان قشای حافظ نخاع را بدون آن که سوراخ شود، جدا کرد. این مستلزم پیشرفتی است که احتمالا تا ده سال دیگر میسر خواهد شد.»

هرچند این روش به بیمارانی که از آسیب ستون فقرات رنج می‌برند، موثر نخواهد بود، می‌تواند به مبتلایان به بیماری دیستروفی (تحلیل عضلات) کمک کند. آقای متیو افزود این روش به مردم بدن‌های رباتیک می‌دهد.

آقای متیو به ایندیپندنت گفت درباره این که آیا می‌توان با موفقیت سر و نخاع فردی را با «دی ان ای» فرد دیگر ادغام کرد، تردید وجود دارد. احتمالا باید باکتری‌های جهاز هاضمه را هم به بیمار منتقل کرد.

اما دکتر متیو معتقد است پیوند سلول بنیادی می‌تواند از رد اعضای پیوندی توسط بدن بیمار جلوگیری کند.

او گفت: «شما “دی ان ای” مغز و نخاع را مثل مورد پیوند مغز استخوان، جدا می‌کنید. سپس “دی ان ای” عضو پیوندی را با “دی ان ای” کسی که عضو پیوندی را دریافت می‌کند کشت می‌دهید.»

دکتر متیو افزود: «البته مشکلات بزرگی بر سر راه هستند، اما امکان این عمل وجود دارد. باید به خاطر داشته باشید هزاران نفر در فریزر نگهداری می‌شوند که برخی فقط یک سر هستند. موسساتی هستند که حقیقتا باور دارند روزی خواهید توانست آنها را از دنیای مرگ بیرون بیاورید، بیماری‌شان را علاج کنید و بدن‌های جدیدی به آنها بدهید. در مقایسه با آنها، آنچه من می‌گویم، محافظه کارانه است.»

منبع: سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹