بن‌بست سیاسی در کشور کوزوو

عدم توافق احزاب سیاسی در پارلمان کوزوو بر سر انتخاب نخست وزیر یا رئیس جمهوری، این کشور را پس از انتخابات ماه اکتبر به بن‌بست سیاسی کشانده است.

نمایندگان پارلمان کوزوو در هفته گذشته برای نخستین بار از انتخابات ماه اکتبر تشکیل جلسه دادند اما راهی برای شکستن بن‌بست انتخاب رئیس جمهوری یا نخست وزیر نیافتند.

حزب وِتوِندوسیه و اتحاد دموکراتیک کوزوو که دو حزب پیروز انتخابات پارلمانی ماه اکتبر بودند برنامه‌هایشان را برای ائتلاف آماده کرده‌اند با این حال اختلاف نظرها میان این دو حزب پیروز هنوز توافقی را میان آنها شکل نداده است.

اگر برای این بن‌بست سیاسی در کوزوو راه حلی پیدا نشود و احزاب به توافقی دست نیابند، کوزوو آماده می شود تا انتخابات دیگری را در سال جدید میلادی برگزار کند.

انتخابات زودرس پارلمانی ماه اکتبر کوزوو پس از استعفای راموش هارادیناج، نخست وزیر کوزوو برگزار شد که پس از احضار توسط دیوان بین المللی جنایات جنگی بالکان در لاهه، ماه ژوئیه گذشته از سمت خود استعفاء داد. این احضار با هدف روشن شدن نقش آقای هارادیناج در جنایات جنگی رخ داده در سالهای پایانی دهه ۹۰ و در جریان جنگ با نیروهای صرب صورت گرفته بود.

در وضعیتی که هنوز توافقی میان احزاب در پارلمان کوزوو صورت نگرفته است، هاشم تاچی رئیس جمهوری فعلی در قدرت خواهند ماند تا بن‌بست سیاسی به طریقی حل شود.

یازده سال از استقلال کوزوو از کشور صریستان می گذرد، اما صربستان هم چنان کوزوو را در مقام یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد.

منبع: سایت یورونیوز به زبان فارسی، ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹

افزوده:
دولت صربستان همچنان تاکید می‌کند که کوزوو بخشی از خاک این کشور است. این در حالی است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند. با این حال مذاکراتی بین دو کشور همسایه در حال انجام است و طرفین به پیشرفت‌های اندکی رسیده‌اند. از جمله آنها شناسایی «جامعه صرب‌های شمال کوزوو» از سوی دولت این کشور است. این شناسایی در پی توافق بروکسل در سال ۲۰۱۳ بدست آمد. اما این مذاکرات از ژانویه ۲۰۱۸ پس از قتل سیاستمدار صرب، اولیویه ایوانوویچ، متوقف شده است. کوزوو تعرفه های محصولات صادراتی به این کشور را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده و صربستان علیه عضویت کوزوو در اینترپل مانع تراشی می‌کند.

منبع یورونیوز به زبان فارسی، ۲۵-۰۷-۲۰۱۹