درخواست‌ تظاهرکنندگان برای تغییر رژیم در الجزایر

روز جمعه ۲۹ مارس بزرگ‌ ترین تظاهرات علیه ادامه ریاست جمهوری عبدالعزیز بوتفلیقه‌ در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد. مسئولین امنیتی شمار تظاهرکنندگان را یک میلیون نفر برآورد کرده اند.

به گزارش یورونیوز، نیرو های پلیس سعی کردند با استفاده از ماشین فشار آب و گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند.

معترضان الجزایری این اقدام بوتفلیقه را تلاش برای تداوم حضور او در قدرت سیاسی تفسیر کرده و این بار نه تنها خواستار برکناری رییس‌جمهوری که خواهان برکناری نسلی از رهبران سیاسی این کشور هستند که به ویژه در این سال‌ها در کنار او ایستاده‌ بودند.

احمد قاید صالح در سخنان اخیر خود با اشاره به ماده ۱۰۲ قانون اساسی اعلام کرده که به شورای قانون اساسی اجازه می‌دهد تا در صورت بیماری رئیس‌ جمهوری یا نبود شرایط لازم برای ایفای مسئولیت‌های این مقام، او را از قدرت کنار بگذارد.

بر اساس این اصل، وقتی رییس‌جمهوری به دلیل بیماری نتواند کارش را دست انجام دهد، شورای قانون اساسی پس از بررسی‌های لازم می‌تواند به پارلمان پیشنهاد دهد که رئیس جمهوری در انجام وظایفش ناتوان است. در شرایط کنونی و بر اساس قانون، در صورت درخواست شورای قانون اساسی، عبدالقادر بن صالح، رئیس مجلس این کشور به طور موقت جایگزین رییس‌جمهور خواهد بود تا شرایط برای برگزاری انتخابات مهیا شود.