افزایش بی‌سابقه سطح آب دریاها

به گزارش رادیو زمانه، متخصصان اقلیمی سازمان ملل هشدار داده‌اند که بر اثر گرمایش زمین، سطح آب دریاهای آزاد به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. این پدیده همچون بسیاری دیگر از جلوه‌های تغییرات اقلیمی با عاملیت انسانی، پیش‌بینی شده بود.

در گزارش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل پنج‌شنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین برای نشست «سازمان جهانی هواشناسی» (WMO) در نیویورک درباره افزایش قابل توجه سطح آب دریاهای آزاد هشدار داده شده است.

بر اساس این گزارش،‌ متوسط سطح آب دریاها در ۲۰۱۸ به شکل بی‌سابقه‌ای ۳,۷ میلی‌متر نسبت به ۲۰۱۷ افزایش یافته. میزان افزایش متوسط سطح آب‌های آزاد نسبت به ۱۹۹۳ نیز به طور سالانه ۳,۱۵ میلیمتر گزارش شده است.گوترش می‌نویسد: «داده‌های منتشرشده در این گزارش بسیار نگران‌کننده هستند».

هشدارهای طبیعت که نشان‌دهنده روند شتابان اثرات گرمایش زمین هستند، در یک سال اخیر بیش از پیش نمایان شده‌اند. چهار سال گذشته گرم‌ترین سال‌های سیاره از آغاز ثبت درجه حرارت بوده است. درجه حرارت متوسط جهان در ۲۰۱۸ حدوداً یک درجه بیش از درجه حرارت متوسط جهان پیش از انقلاب صنعتی بود. گوترش هشدار داد: «فرصتی برای تردید باقی نمانده».

اکثریت قریب به اتفاق دانشمندان معتقدند که تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای به دست انسان موجب گرمایش زمین شده است. این گرمایش به تغییراتی اقلیمی انجامیده که حیات انسان‌ها را به خطر خواهد انداخت. فقیران و به‌حاشیه‌رانده‌شدگان سریع‌تر و بیشتر از دیگران تحت تأثیر پیامدهای این تغییرات، از جمله بلایای طبیعی، قحطی و از‌بین‌رفتن منابع غذایی و آب آشامیدنی قرار می‌گیرند.