عراق: آیا نامزدی «اسعد العیدانی» برای پست نخست وزیری عراق منتفی شده است؟

یک نماینده عضو ائتلاف بناء گفت که با توجه به خواست مردم و توده های خشمگین موضوع نامزدی اسعد العیدانی منتفی شده است.
«عبدالامیر التعیبان»، عضو ائتلاف بناء ضمن تأکید بر منتفی شدن نامزدی «اسعد العیدانی» برای نخست وزیری از نامزد جدید ائتلاف بناء پرده برداشت.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الفرات» گفت که با توجه به خواست مردم و توده های خشمگین موضوع نامزدی اسعد العیدانی منتفی شده است.

وی تأکید کرد که البناء در حال بررسی های لازم برای معرفی شخصیتی برجسته برای این سمت است و افزود که با توجه به تمایل ملت عراق «فکر می کنم نامزد جدید ریاست دولت انتقالی ژنرال «عبدالغنی الاسدی» باشد.»

العتیبان افزود که الاسدی در میان تظاهرات کنندگان از مقبولیت برخوردار است و شخصیتی است که کسی درباره وی بحثی ندارد.

همزمان «العربی الجدید» به نقل از «یکی از سران شاخص» ائتلاف بناء که نخواسته نامش فاش شود خبر داد که تا دو روز آینده نامه انصراف از نامزدی «اسعد العیدانی» تحویل رئیس جمهور داده خواهد شد.

او گفت که اختلافاتی جدی در نحوه تعامل با این بحران درون ائتلاف بناء وجود دارد ضمن اینکه برخی گروه ها از بیرون ائتلاف بناء نیز مسئولیت انتخاب نادرست نامزدها را متوجه خود این ائتلاف دانسته اند.

این عضو شاخص ائتلاف بناء تأکید کرد که نام اسعد العیدانی منتفی شده و مهم ترین نامزد این ائتلاف ژنرال عبدالغنی الاسدی است که نقش مهمی در جنگ با تروریست های داعش داشته است.

او گفت که از دیگر نامزدها «صالح الحسناوی»، وزیر بهداشت اسبق، و نیز «عماد الحسینی»، رئیس دانشگاه بغداد هستند اما اصلی ترین گزینه همان الاسدی است که اهل سنت و کردها هم با وی موافق اند.

«حنین قدو» از سران ائتلاف بناء نیز در گفت وگو با «العربی الجدید» موضوع منتفی شدن نام اسعد العیدانی را تأیید کرد و گفت که اوضاع بسیار دشوار است و تشکل های سیاسی از تفاهم به دورند.

او گفت که ائتلاف بناء طی ساعات آینده نشست مهمی برای فیصله موضوع تعامل با رئیس جمهور و معرفی نامزد جدید خواهد داشت.

هم زمان چند نیروی سیاسی بلندپایه عراق از تحرکات نماینده سازمان ملل متحد در این کشور برای برون رفت از بن بست کنونی و ایجاد فضای مناسب برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی خبر دادند.

پیش از این، سه نامزد ائتلاف بناء برای نخست وزیری در عراق، یعنی «محمد شیاع السودانی»، «قصی السهیل»، و «اسعد العیدانی» با نارضایتی گسترده فعالان تظاهرات و بسیاری از نیروهای سیاسی عراق مواجه شده بودند.

در تازه ترین تحول در این راستا، «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، تأکید کرد که در راستای مسئولیت خود در حفظ ثبات کشور حاضر نیست که به فشارهای ائتلاف بناء برای معرفی «اسعد العیدانی» تن دهد و حتی آماده استعفاست.

ژنرال عبدالغنی الاسدی (زاده ۱۹۵۱) رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم عراق است.

منبع سایت عراقی میدل ایست به زبان فارسی، ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹