خودروسازی آلمان مجبور به تولید سریع خودروهای پاک شد | نوشته جواد طالعی

صنایع خودروسازی آلمان، از روز اول ژانویه سال ٢٠٢٠ انقلابی بزرگ را آغاز خواهند کرد که برای آنها پرهزینه است، اما به سود مبارزه با آلاینده‌های زیست محیطی تمام می‌شود. خودروسازی‌ها مجبور می‌شوند آلاینده‌های خودروهای بنزینی و دیزلی را کاهش دهند و به تولید خودروهای برقی سرعت ببخشند، در غیر این صورت ملزم به پرداخت میلیاردها یورو جریمه می‌شوند.

از اول ژانویه سال ٢٠٢٠ میلادی، در آلمان قوانین شدیدی برای کاهش آلاینده‌های خودروهای نو به مرحله اجرا گذاشته می‌شود که صنایع خودروسازی در صورت عدم رعایت آن ها ناگزیز خواهند شد میلیاردها یورو جریمه مالیاتی بپردازند؛ جریمه‌ای که “مجازات مالیاتی دی اکسید کربن” نام یافته است.

ناظران آلمانی با توجه به مقررات جدید از سال ٢٠٢٠ به عنوان “سال سرنوشت” نیز یاد می‌کنند. این مقررات از یک سو شرکت‌های خودروسازی را مکلف به تولید صدها هزار خودروی برقی مجهز به باطری و از سوی دیگر کاهش مصرف خودروهای بنزینی و دیزلی می‌کند.

به گفته “اشتفان براتسل” مدیر مرکز مدیریت خودرو در دانشگاه اقتصاد منطقه “برگیش گلادباخ” آلمان علاوه بر مقررات جدیدی که در آلمان وضع شده، اتحادیه اروپا نیز مقررات سختی را برای تولید خودرو وضع کرده که از سال ٢٠٢٠ ضمانت اجرائی می یابد و این مقررات مهم ترین دلیل تغییرات بنیادی و انقلابی در صنعت خودروسازی است.

در چارچوب همین مقررات، همه شرکت‌های خودروسازی موظف شده اند که میانگین تولید دی اکسید کربن خودروهائی تولیدی تازه خود را به ٩۵ گرم در هر صد کیلومتر محدود کنند. برای تحقق این هدف، میانگین مصرف خودروهای بنزینی باید حداکثر ۱ / ٤ لیتر و دیزلی ۶ / ٣ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر باشد. در مقابل هر مدلی که بیش از این مصرف کند، باید یک مدل کم مصرف‌تر به بازار عرضه شود تا در نهایت توازن لازم برقرار شود. در غیر اینصورت شرکت سازنده مجبور به پرداخت مجازات مالیاتی منوکسید کربن می‌شود.

نکته مهم این است که برای تولیدکننده هر مدل تازه، بسته به میانگین وزن آن مدل، معیار مشخصی وجود دارد. به عنوان مثال، برای شرکتی که بیشتر خودروهای سنگین و بزرگ تولید میکند، میانگین خروج منوکسید کربن آن به جای ٩۵ گرم، ١٠۵ گرم در هر ١٠٠ کیلومتر در نظر گرفته شده است.
نتیجه عدم رعایت این مقررات، روشن و برای همه شرکت‌ها یکسان است. برای هر گرم منوکسید کربن اضافه بر این استانداردها، تولیدکننده باید در برابر فروش هر خودرو، ٩۵ یورو جریمه مالیاتی بپردازد. البته برای دوران گذر تا تولید خوروهای نسبتا پاک، استثنائی هم تعیین شده است. به این معنا که هر تولید کننده اجازه دارد حداکثر ۵ درصد خودروهای تولیدی خود را با خروج مقدار بیشتری منوکسید کربن بفروشد، اما این امتیاز هم تنها تا سال ٢٠٢١ ادامه خواهد داشت و بعد به پایان می رسد.

مجازات تولید کم خودروهای برقی
تولید خودروهای برقی کم برای شرکت‌ها بسیار گران تمام خواهد شد. دولت آلمان امیدوار است همین موضوع خودروسازی‌های مهم کشور را به تولید بیشتر خودروهای برقی تشویق کند.

مرکز تحقیقات اتومبیل دانشگاه “دویزبورگ” آلمان، محاسبه کرده است که اگر تا سال ٢٠٢٠ صدها هزار خودروی برقی مجهز به باطری وارد بازار نشوند، “بی ام وی” و “مرسدس بنز” هرکدام مجبور به پرداخت بیش از یک میلیارد یورو می‌شوند و گروه “فولکس واگن” باید نزدیک به ٤ میلیارد یورو بپردازد. شرکت‌های بزرگ آلمان در صورتی از پرداخت این جریمه معاف خواهند شد که به ترتیب ٩٣ هزار، ١٠١ هزار و ٧٣٤ هزار خودروی برقی مجهز به باطری تولید کنند.

به گزارش “اشپیگل آنلاین” از سال ٢٠٠٩ میلادی برای صنایع خودروسازی آلمان روشن بود که باید هرچه زودتر خط تولید خود را روی خودروهای بنزینی و دیزلی پاک تر و خودروهای برقی متمرکز کنند؛ با این همه، اجرائی شدن مقررات سخت جدید، آن ها را در آلمان به شدت دست‌خوش اضطراب کرده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه، ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹