ادامه تظاهرات اعتراضی در هنگ‌کنگ و بازداشت ۴۰۰ نفر

ده‌ها هزار نفر از مردم هنگ‌کنگ در شروع سال جدید میلادی به خیابان‌ها آمدند و به صورت مسالمت‌آمیز به سیاست‌های دولت اجرایی این منطقه اعتراض کردند.

به گزارش رویترز، آنها خواستار دموکراسی و لغو مجازات بیش از شش‌هزار و ۵۰۰ تظاهرکنندهای شدند که در چند ماه اخیر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

پلیس روز چهارشنبه اول ژانویه (۱۱ دی) بعد از این که دستگاه‌های خودپرداز بانک HSBC در اعتراضات منهدم شد دست به اقدام زد. معترضان این بانک را به همکاری نزدیک با دولت چین متهم کرده‌اند.

پلیس روز چهارشنبه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش کرد. صدها معترض نیز در اقدامی متقابل خیابان‌ها را بسته و برخی نیز به سوی پلیس مواد انفجاری پرتاب کردند. پلیس می‌گوید، در ناآرامی‌های روز چهارشنبه ۴۰۰ نفر را بازداشت کرده است.

فراخوان این تظاهرات را جبهه حقوق بشر مدنی داده بود که سال گذشته با فراخوان‌های خود میلیون‌ها نفر را به خیابان کشانده بود.

شب گذشته هزاران هنگ‌کنگی با شعارهای دموکراسی‌خوهانه به استقبال سال ۲۰۲۰ رفتند. آنها در اقدامی برنامه‌ریزی‌نشده مناطقی را مسدود کردند. آنها پلاکاردهایی به دست داشتند که بر آن نوشته شده بود: «بیایید مبارزه خود را در سال ۲۰۲۰ ادامه دهیم.»

با ادامه تظاهرات پلیس وارد عمل شده و علیه آنها از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. اعتراضات هنگ‌کنگ اخیرا بارها به خشونت کشیده شده است.

هنگ‌کنگ که پیش از این مستعمره بریتانیا بود از سال ۱۹۹۷ به چین بازگردانده شد تا به صورت یک منطقه ویژه اداری درآمده و با سیاست “یک کشور، دو سیستم” اداره شود. مردم هنگ‌کنگ اینک خواستار آزادی بیشتر و کاهش نفوذ چین هستند.

شی جی پینگ، رئیس‌جمهوری چین در پیام خود به مناسبت آغاز سال نو گفت، رهبری پکن حامی رفاه و ثبات در هنگ‌کنگ است. دولت چین دخالت در امور منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ را رد کرد و به غرب اتهام زد که به ناآرامی‌های این منطقه دامن می‌زند.

منبع: سایت صدای آلمان به زبان فارسی، ۱ ژانویه ۲۰۲۰