توافق اسرائیل و یونان برای ساخت طولانی‌ترین خط لوله گاز زیردریایی

یونان و اسرائیل توافق بر سر ساخت یک خط لوله جدید توافق کرده‌اند که گاز طبیعی را به اروپا می‌آورد؛ اگرچه اتحادیه اروپا تعهد داده که استفاده از سوخت‌های فسیلی زیان‌بار را کاهش دهد.

این خط لوله زیردریایی – که هزینه ساخت آن ۶ میلیارد یورو است، طولانی‌ترین خط لوله جهان خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود ۱۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تا سال ۲۰۲۵ تأمین کند.

ایتالیا به تنهایی بزرگترین خریدار گاز اسرائیل خواهد بود، اما چند کشور اروپایی دیگر نیز از آن سود می‌برند.

ماه گذشته اتحادیه اروپا یک بسته جدید سیاست توافق سبز را اجرایی کرد که این اتحادیه را ملزم می‌سازد تا سال ۲۰۵۰ به هدف کربن خنثی دست یابد. از جمله اهداف بلندپروازانه این اتحادیه، این است که تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار گازهای گل‌خانه‌ای را از میزان ۴۰ درصد فعلی به میزان حداقل ۵۰ درصد کاهش دهد.

اورسولا وون در لِین، رئیس کمیسیون اروپا، گفته است این كمسیون می‌خواهد به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری کند تا به کشورهای عضو این اتحادیه کمک کند که هزینه گذار از سوخت‌های فسیلی را تأمین کنند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ماه نوامبر تصمیم گرفت بودجه پروژه های سوخت فسیلی را در پایان سال ۲۰۲۱ متوقف کند.

خط لوله شرق مدیترانه به طول ۱۸۰۰ کلیومتر از اسرائیل و میدان‌های گازی قبرس عبور خواهد کرد و از طریق یونان به ایتالیا خواهد رسید. انتظار می‌رود این خط لوله سالیانه حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز منتقل کند.

براساس توافق‌نامه پاریس برای مقابله با بحران آب و هوا، اروپا قصد دارد تا ۲۰۳۰ انتشار گازهای گل‌خانه‌ای را حداقل تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

اما تقاضا برای گاز در اروپا در حال افزایش است، و موسسه مطالعات انرژی آکسفورد تخمین می‌زند که این تقاضا در طی سه سال از تقاضا برای گاز طبیعی مایع فراتر رود.

جاناتان استرن، رئیس این انستیتو، به الجزیره گفته است: «آنچه مدل‌ها بیشتر نشان می‌دهند، این است که اگر می‌خواهیم به اهداف پیمان‌نامه پاریس دست یابیم. اساسا باید تقاضا برای گاز طبیعی نسبتا ثابت بماند … و پس از سال ۲۰۳۰ به سرعت کاهش یابد.»

گاز طبیعی گاهی به عنوان انرژی پاک جایگزین ذغال سنگ تأیید می‎شود، اما دانشمندان می‌گویند حجم عمده‌ای از متان – که جو را گرم می‌کند، از چاه‌ها و خطوط لوله گاز طبیعی می‌آید.

یووال استاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، گفته است كه ساخت این خط لوله حدود ۷ سال طول می‌كشد و مزیت‌ش این است که آسیب‌پذیری آن در برابر خراب‌کاری در مقایسه با خط لوله‌ای که از ترکیه رد شود، کمتر است.

استخراج گاز در میدان گاز طبیعی لویاتان این کشور در دریای مدیترانه درست قبل از سال جدید میلادی آغاز شد.

طولانی‌ترین خط لوله زیردریایی در حال حاضر نورد استریم، با طول ۱۲۲۴ کیلومتر است. این خط لوله از طریق دریای بالتیک، شهر ویبورگ در روسیه را به سواحل آلمان وصل کرده و گاز طبیعی روسیه را به اروپا منتقل می‌کند.

اواخر این هفته صدها نفر در امان، پایتخت اردن، علیه توافق دولت برای واردات گاز طبیعی از اسرائیل اعتراض کردند و این توافق را به عنوان «عادی سازی» روابط با دولت یهود تعبیر کردند.

منبع: سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۷ ژانویه ۲۰۲۰