سپاه از حمله‌های موشکی سنگین به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق خبر داد

گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله‌های موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق که در آن نیروهای آمریکایی و عراقی حضور دارند از سوی سپاه پاسداران انجام شده است. به گزارش (خبرگزاری امنیتی) فارس، سپاه در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد. گفته می‌شود که ده‌ها موشک از ایران به سوی پایگاه‌های آمریکا در عراق شلیک شده است. برخی گزارش‌ها نیز از حمله‌های راکتی در مناطق مختلف عراق از جمله التاجی خبر می‌دهد.

در واکنش به حملات موشکی رژیم ایران به آمریکا، جواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت که «ایران اقدامات متناسب در دفاع از خود را طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام داد». ظریف همچنین نوشت که «ایران خواهان جنگ نیست».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در توییتر نوشت:« اوضاع خوب است، موشک‌هایی از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق برخورد کرد. در حال برآورد خسارت‌ها و تلفات هستیم. تا حالا اوضاع خوب بوده! ما قدرت‌مندترین و مجهزترین ارتش جهان را داریم. فردا صبح بیانیه‌ای خواهم داد».

شبکه «العالم» وابسته به جمهوری اسلامی از قول یک فرمانده سپاه گفته است که «حملات موشکی حکومت اسلامی به پایگاه‌های نظامی شروع حملات گسترده‌تر به نیروهای آمریکایی است» این فرمانده سپاه خطاب به ترامپ گفته است «ترامپ باید به فکر نیروهایش باشد و آنها را دور از کشورشان زیر آتش ما به حال خود رها نکند».

از سوی دیگر «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته «مایک پومپئو»، وزیر خارجه این کشور با «بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، درباره جزییات حمله ایران به پایگاه‌های نظامی در عراق از جمله اربیل گفتگو کرده است..

پس از حملات موشکی رژیم ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکایی، خبرهایی که از عراق می‌رسد حاکی از آن است که هواپیماهای آمریکایی در آسمان عراق دیده شده‌اند. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه می‌گویند که پرواز هواپیماها را در آسمان عراق دیده‌اند.

رویترز نوشته است که «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» پرواز هواپیماهای غیرنظامی در آسمان عراق، ایران، خلیج فارس و دریای عمان را ممنوع کرده است. دلیل این تصمیم «اجتناب از احتمال اشتباه در محاسبه یا شناسایی هواپیماها» عنوان شده است.

این در حالی است که خبرها حکایت از آن دارد که هواپیماهای اف۱۴ ایران از پایگاه نظامی شهر «همدان» است. این هواپیماها البته از مرز ایران خارج نشده‌اند.

خبرگزاری امنیتی تسنیم در آخرین به روزرسانی از حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکایی در عراق نوشته است که«ساعت ۳:۳۰ بامداد (به وقت تهران) موج دوم حملات موشکی ایران به مقر پایگاه آمریکایی آغاز شد. این حملات حدود یک ساعت و نیم بعد از حملات اول آغاز شده است».

از سوی دیگر رسانه‌های خبری آمریکا خبر می‌دهند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر خلاف گزارش‌های قبلی امشب سخنرانی نخواهد کرد. خبرگزاری فارس نیز گزارش کرده که پس از فوج اول حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به سوی پایگاه هوایی عین‌الاسد کماکان شلیک موشک‌های بالستیک به سوی این پایگاه ادامه دارد. در حال حاضر جلسه شورای امنیت ملی آمریکا برای بررسی این موضوع در حال برگزاری است.

شبکه المیادین گزارش داده که یک پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل هم هدف قرار گرفته است. به گزارش این شبکه حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق در ساعت ۰۱:۲۰ دقیقه بامداد یعنی زمان کشته شدن قاسم سلیمانی انجام گرفته است.

در بیانیه سپاه در مورد حمله‌های بیشتر آمریکا و پاسخ‌های شدیدتر ایران هشدار داده شده و ادعا شده که به هر سرزمینی که از طریق آن اهداف ایران هدف حمله قرار گیرند، حمله می‌شود. سپاه تاکید کرده که در این ماجرا اسرائیل را از آمریکا جدا نمی‌داند و در آخر هم به آمریکا توصیه کرده برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر نیروهای خود را از منطقه خارج کند.

یک مقام آمریکایی نیز در گفتگو با ای بی‌سی تایید کرده است که موشک‌های بالستیک از داخل خاک ایران چند پایگاه آمریکایی را در داخل عراق هدف قرار داده‌اند. سخنگوی کاخ سفید نیز گفت:«از گزارش‌ها در مورد حملات موشکی به نیروهایمان در عراق مطلع هستیم. رئیس‌جمهور ترامپ در جریان این گزارش‌ها قرار گرفته و اوضاع را به دقت دنبال می‌کند.»

پنتاگون انجام حمله‌ها به پایگاه‌های اربیل و عین‌الاسد را تایید کرده و خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران این خبر را با عنوان «آغاز انتقام سخت ایران از آمریکا» منتشر کرده و فیلمی از لحظه شلیک موشک ایرانی به سمت پایگاه عین‌الاسد نیز منتشر کرده است. پایگاه عین الأسد که بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق است، در استان الأنبار در غرب عراق واقع شده است.

هنوز از میزان خسارت‌ها و تلفات احتمالی اطلاع رسمی در دست نیست اما خبرگزاری المیادین مدعی شده که پایگاه عین‌الاسد آسیب جدی دیده است، یک مقام آمریکایی نیز گفته که حمله‌ها تلفات جانی نداشته است. با این حال سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شده حمله‌ها تلفات جانی داشته است.

آمریکا روز جمعه و پس از حمله پهپادی به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در نزدیکی فرودگاه بغداد، از همه شهروندان خود خواسته بود عراق را ترک کنند. موضوع تغییر مکان نیروهای آمریکایی نیز در روزهای گذشته و پس از مصوبه پارلمان عراق در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح بوده است.

با این حال مارک اسپر،وزیر دفاع آمریکا گفته بود که انتقام ایران حتمی است و آمریکا نیروهای خود را از عراق خارج نمی‌کند.

مجلس شورای اسلامی روز گذشته در طرحی سه فوریتی پنتاگون و نیروهای آمریکایی و همه شرکت‌ها و موسسه‌های وابسته به آنها و افرادی که در کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در عراق دست داشتند را تروریست اعلام کرد و شورای نگهبان نیز بلافاصله این مصوبه را تایید کرد.

به دنبال حمله‌های موشکی در عراق بهای نفت حدود ۵ درصد و بهای طلا بیش از یک و نیم درصد افزایش پیدا کرده است.

منبع: سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۸ ژانویه ۲۰۲۰