بازارهای نفت و سهام به موشک‌های ایران، اعتنا نکردند

حملات موشکی اخیر سپاه پاسداران به پایگاه نیروهای آمریکا در عراق، بازار نفت را متلاطم نکرد. ابتدا انتظار می‌رفت بازار نفت، خیز بردارد ولی امروز قیمت طلای سیاه “سقوط” کرد. بازارهای سهام هم دوباره لبخند زدند.

علیرغم افزایش تنش‌های میان ایران و آمریکا، قیمت جهانی نفت روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه (هشتم ژانویه)، واکنش معکوس داشت و قیمت نفت در معاملات جهانی کاهش یافت.

با حملات موشکی بامداد روز چهارشنبه سپاه پاسداران به پایگاه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق، انتظار می‌رفت بازار جهانی نفت، خیز بردارد ولی آسوشیتدپرس در گزارشی، از “سقوط” بهای نفت خبر داده است.

در این گزارش، تصریح شده که اظهارات مقامات ایران و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بعد از حملات موشکی امروز سپاه پاسداران ایران، نقش موثری در کاهش یافتن تنش‌ها داشته است؛ به طوری که قیمت نفت خام در بازار معاملات اروپا، “پایین و پایین‌تر” آمد.

قیمت نفت، آرام گرفت

قیمت نفت “برنت” و “وست تگزاس اینترمدیت” (WTI)، بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق، افزایش صعودی پیدا کرد.

خبرگزاری آلمان (DPA)، دو روز پیش، ۱۶ دی ماه (ششم ژانویه)، گزارش داد که قیمت هر بشکه نفت “وست تگزاس اینترمیدیت” به ۶۴ دلار و ۷۲ سنت رسیده که بالاترین قیمت از ماه آوریل ۲۰۱۹ بوده است.

این افزایش قیمت رسیدن به “اوج قله سود دهی” توصیف شده آن هم به این دلیل که ایران “در حال حاضر” به حملات موشکی خود پایان داده است. به اعتقاد کارشناسان، به نظر می‌رسد آنها (ایران) در ضربه زدن به آمریکا و اقدامات تلافی‌جویانه، “به اندازه و با دقت” عمل کرده‌اند.

این خبرگزاری در ادامه، سخنان روز چهارشنبه دونالد ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود بعد از حملات موشکی ایران را نقل کرد که گفت: «به نظر می‌رسد ایران سیاست خویشتن‌دارانه در پیش گرفته است. این موضوعی خوب برای همه طرف‌ها و موضوعی بسیار خوب برای جهان است.»

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران نیز پیشتر توئیت کرده بود که ایران “به دنبال تشدید تنش‌ها یا جنگ نیست”.

تحلیل‌گران بازار نفت گفتند در هر صورت، معامله‌گران نفت، منابع بسیاری در اختیار دارند. بر مبنای همین نگاه کارشناسی، آسوشیتدپرس به نقل از فواد رزاق‌زاده، تحلیلگر فورکس دات کام (Forex.com) نوشت که دیر یا زود سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند که عرضه نفت خارج از تولید اوپک، خود باعث اختلال‌هایی در خاورمیانه می‌شود.

بیارن شــیلدروپ، تحلیلگر ارشد کالا در بازارهای SEB در اسلو نیز گفت: «به دنبال حوادث اخیر، حتی یک قطره نفت هم هدر نرفته و به همین دلیل، قیمت نفت خیلی سریع دوباره کاهش پیدا کرد.»

لبخند دوباره بازارهای سهام

بازارهای جهانی سهام هم از کاهش یافتن تنش‌های منطقه تاثیر پذیرفتند. با پایان یافتن معاملات اروپا، بیشتر معاملات انجام شده، تغییرات مثبت را نشان می‌دهد. سهام در بازارهای فرانکفورت ۰.۷ درصد و پاریس ۰.۳ درصد افزایش نشان داده است. سهام لندن اما امروز، تغییر به خود ندیده است.

Bethel Loh، تحلیلگر اقتصادی ThinkMarkets نیز خاطر نشان کرده است که ترس و نگرانی از شدت گرفتن تنش‌ها “کوتاه مدت” است، چرا که دولت ایالات متحده آمریکا از واکنش تحریک‌آمیز نظامی علیه حملات اخیر ایران، خودداری و جلوگیری کرد.

وضعیت طلا نیز متاثر از تنش‌های اخیر، افت و خیز داشته است. معاملات طلا که ابتدا به نظر می‌رسید محل خوبی برای سرمایه گذاری امن است و حتی ۱۶۰۰ دلار در هر اونس که بالاترین قیمت در شش سال اخیر است هم رسید، امروز روند نزولی پیدا کرد و دوباره به قیمت ۱۵۵۷ دلار و ۸۰ سنت سقوط کرد؛ این یعنی حدود یک درصد خسارت در روز اول معاملات.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۸ ژانویه ۲۰۲۰