صهبا فرنوش، شهروند بهائی به ۱۶ سال زندان محکوم شد

هفته گذشته، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ایمان افشار، با صدور حکمی، صهبا فرنوش، شهروند بهائی ساکن تهران را در مجموع به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

بنابه گزارش سایت حقوق بشری نگاه، صهبا فرنوش، شهروند بهائی ساکن تهران که پیش از این از بابت اتهامات مرتبط با فعالیت‌های شهروندان بهائی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشار، مورد محاکمه قرار گرفته بود طی حکمی در مجموع به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و حکم صادره به این شهروند بهائی ابلاغ شد.

گفتنی است، این شهروند بهائی در آبان ماه سال ۱۳۹۴ در جریان برگزاری سالگرد بهاءالله، پیامبر آئین بهائی توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود و پس از اتمام مراحل بازجوئی چندی بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

صهبا فرنوش، در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۴، و در جریان برگزاری مراسم دویستمین سالگرد بهاءالله پیامبر آئین بهائی، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی وی در تهران و تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی از قبیل لب تاپ، دو دستگاه گوشی تلفن همراه و چند جلد کتاب مرتبط با دیانت بهائی، بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ از بابت اتهامات سیاسی و امنیتی تحت بازجوئی قرار گرفته بود پس از اتمام مراحل بازجوئی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه در تاریخ ۲ دی ماه ۱۳۹۴ با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شد.

لازم به ذکر است؛ در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۴ و همزمان با بازداشت صهبا فرنوش, که مصادف بود با روزهایی که شهروندان بهائی در شهرهای کشور مراسم تولد بهاءالله را برگزار کردند نگار باقری، یاور حقیقت، نوید اقدسی، هلیا مشتاق، کیوان و پروین نیک‌آیین، یگانه آگاهی، عرشیا روحانی، ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبیحیان، هلیا مشتاق، یاور حقیقت مهلبانی، نوید اقدسی، نوا منجذب قمصری و نگار باقری طاری از جمله سایر شهروندان بهائی بودند که در شهرهای اصفهان، تهران و مشهد توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.

محکومیت هلیا مشتاق، یاور حقیقت مهلبانی، نوید اقدسی، نوا منجذب قمصری و نگار باقری طاری، پنج تن از این شهروندان بهائی ساکن تهران توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” را اطلاع رسانی کرده بود.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب می‌شوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب، محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستان‌ها و همچنین دیگر مکان‌های مقدس آنها و محرومیت‌های گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کند را در بر می‌گیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز است.

همچنین برخورداری شهروندان از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بی طرف از جمله موارد مورد تاکید در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

همچنین بازداشت خودسرانه افراد و عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل . سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است اما برخوردهای فراقانونی از سوی ارگان‌های امنیتی ناقض قوانینی است که خود تدوین‌گر آن بودند و ادعای عمل بر آن را دارند.

منبع: سایت نگاه، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰