دادگاه ترکیه جزئیات رفع ممنوعیت از ویکی‌پدیا را اعلام کرد

پس از گذشت دو سال و نیم دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا در ترکیه در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد. دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه جزئیات دلایل صدور حکم عدم ممنوعیت ویکی‌پدیا را اعلام کرد.

دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه پنجشنبه ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹ (پنجم دی) برای رفع ممنوعیت ویکی‌پدیا حکم صادر کرد و اقدام دولت ترکیه در مسدود کردن ویکی‌پدیا را به معنای “نقض آزادی بیان” دانست.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که دادگاه آنکارا باید اکنون حکم دادگاه قانون اساسی ترکیه را اجرا کند. به گزارش این خبرگزاری صبح چهارشنبه ۲۵ دی هنوز ویکی‌پدیا از دسترس کاربران در ترکیه خارج بوده است.

ویکی‌پدیا از آوریل ۲۰۱۷ در ترکیه ممنوع اعلام شده است. مراجعه کنندگان به وبگاه ویکی‌پدیا در ترکیه با پیامی مواجه می‌شوند که حاکی از فیلترینگ این دانش‌نامه اینترنتی است. مقامات ترکیه در آن زمان گفتند که ویکی‌پدیا اطلاعات غلط و “دروغ” درباره حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی منتشر کرده است.

در آن زمان ویکی‌پدیا علیه ممنوعیت این سایت در ترکیه به دادگاه عالی قانون اساسی این کشور و همچنین دیوان عالی حقوق بشر اتحادیه اروپا شکایت کرد.

دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه ضمن رفع ممنوعیت ویکی‌پدیا استدلال کرده است که این سایت محتوای مربوط به حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی را بعدا اصلاح کرده است.

یامان آکدنیز، استاد حقوق و فعال اینترنتی به خبرگزاری آلمان گفته است: «دادگاه آنکارا که ممنوعیت ویکی‌پدیا را وضع کرده اکنون مجبور است حکم رفع ممنوعیت ویکی‌پدیا را امروز (روز چهارشنبه) صادر کند.»

دولت ترکیه با قانونی جدید کنترل بر رسانه‌ها را تشدید می‌کند

به گفته آکدنیز دو سال و نیم طول کشیده است که دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه به این پرونده رسیدگی و حکم صادر کند. بنابراین حکم دادگاه باید هرچه سریع‌تر اجرا شود. به گفته این فعال اینترنتی در ترکیه هنوز هم هزاران وب‌سایت مسدود مانده و پلات فرم‌هایی چون یوتیوب و توییتر هم از محدویت‌هایی برخوردارند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰