اولین تجمع اعتراضی مردم به بحران اقتصادی در جنوب سوريه

ده ها نفر از مردم سویدا (استان واقع در جنوب سوریه) در اعتراض به شرایط بد اقتصادی در کشور و کاهش ارزش لیره سوریه تجمع کردند. این اولین تجمع اعتراضی مردم این منطقه به اوضاع اقتصادی است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز چهارشنبه (۱۶ ژانویه) گزارش داد «چند نفر در میدان اصلی شهر سویدا تجمع کرده و شعار «می خواهیم زندگی کنیم» سر دادند». مردم به وضعیت معیشتی در سوریه اعتراض می کنند.

قیمت لیره سوریه روز پنجشنبه نیز افت کرد و به نرخ ۱۰۷۰ لیره ای دلار آمریکا در دمشق و حلب رسید. قیمت دلار در ادلب به ۱۰۸۰ لیره رسید. قیمت هر دلار در اوایل ۲۰۱۱ چیزی حدود ۵۰ لیره سوریه بود.

امجد الشوفی یکی از معترضان در سویدا گفت «وضعیت معیشت غیر قابل تحمل است. حقوق کارمندان کفاف مخارج ده روز را هم نمی کند. چه کاری از دستمان ساخته است؟ چطور مخارج خانواده هایمان را تامین کنیم؟».

او در گفتگو با خبرگزاری آلمان افزود « تجمعات اعتراضی باید در همه استان ها برگزار شود. ما خواستار بازخواست فاسدانی هستیم که در سال های جنگ سرمایه های میلیاردی به جیب زدند. برخی از آنها پول هایشان را به خارج فرستاده اند. مردم اینجا زیر خط فقر هستند».

بازارهای سوریه در بخش های تحت کنترل رژیم یا مخالفان یا نیروهای دموکراتیک سوریه به دلیل گرانی دست‌خوش رکود شدیدی هستند.

اغلب مردم سوریه پس اندازشان را در سال های جنگ خرج کردند. جنگ در سوریه از حدود ده سال پیش آغاز شد. نرخ لیره سوریه هم دچار افت شدید شده و کاهش ۲۲ برابری ارزش لیره نسبت به پیش از آغاز جنگ قابل توجه است.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داد «ده ها نفر در مقابل استانداری سویدا در جنوب سوریه تجمع کردند. این افراد به وضعیت معیشتی و گرانی در بخش های تحت کنترل رژیم اعتراض دارند. این در حالی است که در چند روز گذشته قیمت دلار از مرز ۱۰۰۰ لیره سوریه عبور کرد».

در این راستا، ده ها نفر در شهر شهبا در حومه سویدا خیابان های منتهی به میدان اصلی شهر را مسدود کردند. این افراد به وضعیت معیشتی بد و گرانی اعتراض دارند.

منابع محلی در سویدا به الشرق الاوسط گفتند «وضعیت معیشتی در سویدا بسیار وخیم است. گرانی بیداد می کند. مردم قدرت خرید ندارند و از خدمات اولیه مثل برق و سوخت گرمایشی و گاز محروم هستند. البته کلیه بخش های تحت کنترل رژیم چنین وضعیتی دارند اما شرایط در سویدا بحرانی تر به نظر می رسد».

برخی منابع آگاه گفتند «مردم در مقابل استانداری تجمع کردند چرا که مسئولان نسبت به گرفتاری مردم بی اعتنا هستند. شرایط در دمشق بهتر از شهرهای دیگر است. اما وضعیت در شهرستان ها بسیار ظالمانه است؛ از برنامه برق سهمیه بندی گرفته تا توزیع سوخت و گاز با کارت هوشمند».

سایت خبری «سویدا ۲۴» گزارش داد معترضان خیابان های منتهی به میدان اصلی در شهر شهبا را بستند. آنها به «بی اعتنایی مسئولان نسبت به وضعیت شهروندان اعتراض دارند».

منبع: سایت روزنامه الشرق الوسط به زبان فارسی، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰