بیانیه انجمن قلم (پن) آمریکا در باره ی بازداشت نوسنده ایرانی آرش گنجی

پن آمریکا روز سوم ژانویه در اعتراض به بازداشت آرش گنجی و برخورد حکومت ایران با اعضای کانون نویسندگان ایران بیانیه منتشر کرد. در بخشی از بیانیه آمده است: «آرش گنجی در مقام منشی کانون نویسندگان ایران از پیشگامان شجاع کشوری است که آزادی بیان در آن پیوسته با آزار و اذیت یا زندان روبرو می‌شود.» در بخش دیگری از بیانیه نوشته شده است: « مقامات ایران سابقه ای طولانی در آزار و اذیت کانون نویسندگان ایران دارند؛ در فوریه ۲۰۱۹ سه عضو این کانون را دستگیر کردند.»
آرش گنجی مترجم و منشی کانون نویسندگان ایران نزدیک به یک ماه است که در بازداشت به سر می‌برد. عضو دیگر کانون احمد زاهدی لنگرودی نیز بیش از ۲۰ روز است که بازداشت شده است.

بیانیه به زبان انگلیسی است . کمیته ی مترجمان کمیسیون انتشارات کانون آن را به فارسی برگردانده است.

متن فارسی بیانیه:
دستگیری آرش گنجی، نویسنده و مترجم، یورشی توجیه‌ناپذیر به آزادی بیان در ایران است.
آرش گنجی، نویسنده و مترجم بازداشت و از دیدار با وکیل قانونی و خانواده‌اش محروم شد.
۳ ژانویه، ۲۰۲۰
نیویورک-پن آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که دستگیری و بازداشت آرش گنجی در ایران اقدامی توجیه ناپذیر به قصد سرکوب آزادی بیان است و او باید بیدرنگ آزاد شود.
گنجی نویسنده و مترجمی شناخته شده و در حال حاضر منشی کانون نویسندگان ایران است. مأموران امنیتی در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۱۹ به خانه‌ی گنجی ریختند، وسایل شخصی او از جمله لپتاپ و کتاب‌ها و یادداشت‌هایش را ضبط کرده و به اتهاماتی نامعلوم او را دستگیر کردند. به گفته‌ی خواهرش، خانواده او خبردار شده‌اند که از آن زمان در سلول انفرادی زندان اوین تحت بازجویی است. وی اجازه‌ی ملاقات با خانواده یا دسترسی به وکیل را ندارد. افزون بر آن، او از بیمار قلبی جدی رنج می برد و به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد که احتمال می‌رود از آنها محروم باشد.
کارن دویچ کارلِکر، مدیر برنامه‌های (به خطر افتادن آزادی بیان) پن آمریکا، گفت: «حمله مقامات ایران به آرش گنجی آشکارا به دلیل نوشته‌ها و فعالیت‌های او برای ترویح آزادی بیان و ادبیاتِ مبتنی بر درک متقابل فرهنگ‌ها است».
«آرش گنجی در مقام منشی کانون نویسندگان ایران از پیشگامان شجاع ِکشوری است که آزادی بیان در آن پیوسته با آزار و اذیت یا زندان روبرو می‌شود. گنجی جرمی مرتکب نشده است؛ او باید بیدرنگ آزاد شود و اکنون نیز از تمامی مراقبت‌های پزشکی لازم برخوردار باشد.»
مقامات ایران سابق‌های طولانی در آزار و اذیت کانون نویسندگان ایران دارند؛ در فوریه ۲۰۱۹ سه عضو این کانون را دستگیر کردند که در ماه آوریل به اتهاماتی بی اساس چون «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شدند.
اقدامات پن آمریکا درباره‌ی آزادی بیان در ایران شامل دفاع از نویسندگان و روزنامه نگاران زندانی از جمله نرگس محمدی و نسرین ستوده نیز می‌شود. پن آمریکا سال ۲۰۱۱ با اهدای جایزه آزادی قلم از نسرین ستوده تقدیر کرد. پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۳، ستوده دوباره در ۲۰۱۸ دستگیر شد و اکنون دوران محکومیت خود را به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق سپری می‌کند.
پن آمریکا در فصل مشترک ادبیات و حقوق بشر ایستاده است تا از بیان آزاد در ایالات متحده و سراسر جهان پاسداری کند. ما از آزادی نوشتن دفاع می‌کنیم و به قدرت واژه ها در تغییر دادن جهان اعتقاد داریم. رسالت ما متحد کردن نویسندگان و یاوران آنان در بزرگداشت بیان خلاقانه است و دفاع از آزادی‌هایی که آن را ممکن می‌سازند.

منبع: سایت: کانون نویندگان ایران، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰
خبرگاه: متن انگلیسی در سایت کانون نویسندگان در دسترس است