کانادا از رژیم ایران خواست جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی را سریعاً تحویل دهد

وزیر امور خارجۀ کانادا، فرانسوا-فیلیپ شامپاین، در گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، موکداً خواسته است که جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده توسط سپاه پاسداران “سریعاً” به اوکراین یا فرانسه فرستاده شوند.

وزیر امور خارجۀ کانادا که این سخن را در حاشیه نشست دولت ایراد می‌کرد، تصریح نمود که در گفتگو با محمد جواد ظریف “بار دیگر بر موضع کانادا تأکید کرده که جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی باید هر چه سریعتر یا به اوکراین یا به فرانسه منتقل شوند تا کارشناسان بتوانند در شفافیت کامل به محتویات آنها دسترسی بیابند.”

وزیر امور خارجۀ کانادا این سخنان را در واکنش به سخنان حسن رضایی فر، رئیس کمیسیون بررسی سوانح هوایی ایران ایراد کرد که گفته است جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد فعلاً جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی را نگه دارد.

حسن رضایی فر سپس گفته بود : جمهوری اسلامی “می کوشد از جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی در داخل کشور رمزگشایی کند و گزینه های ما در مراحل بعدی اوکراین و فرانسه هستند. اما، در حال حاضر در نظر نداریم که آنها را به یک کشور دیگر بفرستیم.”

جمعۀ گذشته جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از مقامات رژیم ایران خواسته بود که جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی را به فرانسه بفرستند. نخست وزیر کانادا تسریع کرده بود که شمار اندکی از کشورها “همانند فرانسه آزمایشگاه های لازم برای بررسی محتویات جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی را دارند.”

کانادا مناسبات دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران از سال ۲٠۱۲ قطع کرده است. وزیر امور خارجۀ کانادا برای اولین بار هفتۀ گذشته با همتای ایرانی خود در عمان یک دیدار خصوصی انجام داد

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰
تصویر: فرانسوا-فیلیپ شامپاین وزیر امور خارجۀ کانادا