نشریات فرانسه: آیا رژیم به ساعات پایانی حیات خود نزدیک می‌شود؟

لوبس، نشریه هفتگی چاپ فرانسه، در هفته‌ی پس از فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی در فراز آسمان ایران توسط موشک‌های سپاه پاسداران که به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین و خدمه این پرواز منجر شد، در یک تحلیل مفصل پیرامون واکنش مردم به این فاجعه به برخی رویدادها اشاره کرده است.

به نوشته لوبس، فاش شدن خبر سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک سپاه پاسداران بر فراز آسمان ایران، کناره‌گیری و انصراف برخی از ورزشگاران، هنرمندان و چهره‌های تلویزیونی از صحنه‌های هنری، ورزشی و رسانه را بدنبال داشت.

این نشریه هفتگی فرانسه، با اشاره به کناره‌گیری چند مجری از ادامه فعالیت در تلویزیون دولتی ایران و اعلام عدم ادامه فعالیت زیر پرچم ایران از سوی تنها مدال‌آور زن ایرانی در مسابقات المپیک در رشته تکواندو، همچنین به عدم قدم گذاشتن دانشجویان در دانشگاه تهران بر روی پرچم آمریکا و اسرائیل نگاهی داشته و تاکید کرده است: در این شرایط، تصویر قاسم سلیمانی، قهرمان کشته شده توسط نیروهای آمریکایی در هفته پیش از این رخداد ، توسط مردم خشمگین پاره شد و کمتر ناظری بر تحولات ایران، گمان می‌برد که در کمتر از یک هفته، صحنه سیاسی در کشور چنین متحول شود.

به نوشته لوبس، در کمتر از یک هفته، صحنه سیاسی در ایران، از نمایش اتحاد در مراسم شهید قهرمان و عادی نشان دادن شرایط کشور، به صحنه اعتراضی تبدیل شد و القاء این دیدگاه که افکار عمومی همانند اسب چموشی به اطاعت رهبری درآمده است، دیری نپایید در مدت زمانی کوتاه، بار دیگر در چهره‌ی مخالفت با مقام رهبری سر برآورد.

این هفته‌نامه فرانسوی زبان، با اشاره به حضور ایرانیان در خیابان‌ها پس از آگاه شدن از چگونگی سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی اشاره می‌کند که به سرعت رژیم اسلامی حاکم هدف شعارهای تند ایرانیان قرار گرفت.

“رهبر بی‌کفایت، استعفا استعفا”، “سلیمانی قاتله رهبرشم قاتله”، “کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم” و “رئیس کل قوا، استعفا استعفا” از جمله شعارهایی بود که در این تجمعات سرداده شد.

لوبس، با ذکر برخی از شعارها، تاکید می‌کند که سردادن شعارهایی که شخص رهبر ایران و ولایت فقیه را نشان بگیرد، تاکنون بی‌سابقه بود و این موضوع تا بدانجا پیش رفت که فائزه رفسنجانی، هم ضمن اینکه خواستار کناره گیری رهبری شده است در عین حال به شدت از نحوه اداره کشور انتقاد کرده است.

آیا نظام اسلامی ایران آخرین ساعات زندگی خود را می‌گذراند؟

کوریه انترناسیونال، هم به نقل از نشریه “فارین پالسی”، با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن را سرنگون کرده است و ایرانیان خشمگین که بار دیگر به خیابان‌ها آمدند، در یک مطلب تحلیلی در عنوان خود این پرسش را مطرح کرده است که آیا نظام اسلامی ایران آخرین ساعات زندگی خود را می‌گذراند؟

در این مطلب تحلیلی آمده است: نظام اسلامی در ایران که پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، قصد داشت خود را قربانی تجاوزات آمریکا جلوه دهد، پس از سه روز تکذیب، در نهایت مسئولیت سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی با سرنشینانی از کشورهای ایران، کانادا، آلمان و سوئد را پذیرفت.

در این مقاله هم تاکید شده است که البته نظام اسلامی ایران زمانی مجبور به پذیرش این خطا شد که کارشناسان اوکراینی قطعاتی از موشک‌های منهدم شده را در محل حادثه و پیش از پاک‌سازی کشف کرده بودند.

در این مطلب هم همانند بسیاری از تحلیل‌های دیگر با اشاره به خشم ایرانیان و هدف قرار گرفتن بالاترین مقام نظام اسلامی، در عین حال نگاهی هم به آینده نظام اسلامی شده و این پرسش مطرح شده است که آیا تغییر رژیم اسلامی ایران امکان‌پذیر خواهد بود؟.

همین نشریه به نقل از برخی از ناظران تاکید می‌کند که تظاهرات پی‌درپی، به‌ویژه پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، می‌تواند خطر مرگ‌باری برای مسئولان نظام ایجاد کند که همین امر چشم‌انداز تغییر رژیم را در پیشرو قرار می‌دهد. اما به‌عقیده برخی از ناظران، سیاست دولت دونالد ترامپ در قبال ایران از بخت و اقبال بسیار کمی، برای سرنگون ساختن رژیمی که چهار دهه در مسند قدرت حاضر بوده، برخوردار است.

هر چند که در مقاله پاسخ واضحی به پرسش مطرح شده در عنوان همین مقاله داده نشده اما در عین حال به واکنش‌های ایرانیان رجوع کرده و تصریح شده که در حدود دو ماه پس از اعتراضات نسبت به أوضاع معیشتی و اقتصادی، این بار جوانان دانشجو که خود سهمی در پیدایش این نظام اسلامی نداشتند و از طبقه متوسط جامعه هستند، همچنین ایرانیان با عِرق ملی، این بار به خیابان‌ها آمده و شعارهایی در سرنگونی ولایت فقیه و استعفای رهبری سر دادند، همچنین فشارهای حداکثری آمریکا بر اقتصاد ایران، شرایط را بیش از پیش برای دولت‌مردان دشوار کرده است.

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰