تداوم اعتراضات در عراق؛ یک معترض در کربلا کشته شد

شاهدان عینی روز سه شنبه اول بهمن ماه گزارش دادند ناآرامی‌ها در تعدادی از استان‌های عراقی ادامه دارد و بسیاری از شهرها شاهد بسته شدن راه‌های اصلی، پل‌ها، آتش زدن لاستیک خودروها، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تشدید تدابیر امنیتی هستند.

به گزارش الشرق الاوسط، خبرگزاری آلمان از بصره گزارش داد نیروهای امنیتی در این استان در آماده باش کامل به سر می‌برند و از ساعات اولیه صبح تجهیزات و ماشین آلات نظامی خود را در راه‌ها و پل‌ها مستقر کردند. آنها همچنین چادرهای معترضان را برچیدند و آنها را به سمت میدان البحریه به منظور تجمع روانه کردند.

شاهدان عینی همچنین گفته‌اند که راه‌های منتهی به تأسیسات نفتی، چاه‌های تولید، تأسیسات صنعتی و بندرگاهی الزبیر و ام قصر بازگشایی شدند.

شاهدان همچنین از حکم‌فرماشدن آرامش در استان ذی قار به ویژه در شهر الناصریه و بازگشایی پل‌های اصلی به استثنای پل‌های الحضارات و الزیتون و ادامه انسداد راه بین‌المللی الناصریه به بغداد توسط معترضان خبر دادند.

در استان کربلا نیز در پی شلیک نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگانی که درصدد رسیدن به ساختمان استانداری بودند، یک معترض کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.

اعتراضات مردمی در حالی ادامه دارد که گروه‌های سیاسی در تلاش برای نهایی کردن گزینه نخست‌وزیری هستند در این میان محمد توفیق علاوی از تصدی نخست‌وزیری عراق انصراف داد.

از سوی دیگر، سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق از تأکید دولت بر احترام به قانون، حکم‌فرمایی نظم، عدم تعطیلی نهادهای حکومتی و عدم انسداد راه‌های عمومی خبر داد.

او از تلاش دولت برای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان و حل مشکلات معیشتی خبر داد و گفت: دولت برای تأمین فضایی مناسب برای تظاهرات مسالمت آمیز تلاش می‌کند در عین حال حق دیگر شهروندان برای تردد، مسائل ترافیکی، بازگشت نظم و انضباط به ادارات دولتی را در نظر می‌گیرد.

منبع: سایت الشرق الاوسط به زبان فارسی، ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰