با سازماندهی مقتدی صدر، هزاران عراقی خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند

ده‌ها هزار عراقی در تظاهرات در میدان التحریر بغداد خواهان خروج آمریکا از کشورشان شدند. به گزارش رسانه‌های عراقی این تظاهرکنندگان که از سوی مقتدی صدر سازمانددهی شده‌اند، امروز جمعه ۲۴ ژانویه، خیابان‌های منتهی به میدان التحریر را به اشغال خود در آوردند.

مقتدی صدر، روز سه‌شنبه در پیامی از مردم عراق خواسته بود در روز جمعه با تظاهراتی میلیونی خواهان خروج آمریکا از این کشور شوند. صدر با بیان اینکه نیروهای آمریکایی آسمان عراق و حاکمیت این کشور را نقض کرد از طرفداران خود خواسته بود به فریاد عراق برسند. برخی از تظاهرات کنندگان عراقی پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو» در دست داشتند.

این تظاهرات در حالی برگزار می شود که پیش‌تر پارلمان عراق تصویب کرده بود نیروهای آمریکایی باید این کشور را ترک کنند. در عین حال برهم صالح رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه در حاشیه اجلاس داووس با دونالد ترامپ دیدار کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده در دیدار با برهم صالح تلویحا بر ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق پافشاری کرد و گفت ما به همکاری نظامی با عراق ادامه خواهیم داد. آقای صالح در آن دیدار هیچ اشاره‌ای به لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق نکرد.

منبع: سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰