سخنگوی رژیم ایران: اوکراین نمی‌بایست فایل صوتی محرمانه را منتشر می‌کرد

انتشار فایل صوتی گفتگوی خلبان دوم پرواز تهران−شیراز هواپیمایی آسمان توسط یک شبکه تلویزیونی اوکراینی حاکی از آن است که در همان هنگام اصابت موشک به هواپیما، برج مراقبت فرودگاه و مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به آن مطلع شده بوده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) با انتشار گزارشی از کی‌یف خبر از انتشار فایل صوتی خلبان دوم پرواز شرکت هواپیمایی آسمان درباره حمله موشکی به هواپیمای مسافربری اوکراینی داده است.

این فایل صوتی غروب یک‌شنبه دوم فوریه توسط یکی از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین منتشر می‌شود. وبگاه “اونیان” نیز متن کامل مکالمه خلبان دوم پرواز هواپیمایی آسمان و برج مراقبت را به زبان انگلیسی منتشر کرده است.

پرواز شرکت هواپیمایی آسمان از تهران به مقصد شیراز هم‌زمان با حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی بوده است. خلبان دوم شرکت هواپیمایی آسمان در تماس خود با برج مراقبت از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی خبر می‌دهد. برج مراقبت پس از آن چندین بار تلاش می‌کند با خلبان پرواز ۷۵۲ اوکراین تماس برقرار کند. تلاشی که به علت اصابت موشک بی نتیجه می‌ماند.

جمهوری اسلامی ایران به‌رغم اطلاع داشتن از علت اصلی سقوط این هواپیما، از “نقص فنی” و “سانحه هوایی” سخن گفته بودند. در پی افزایش فشارهای بین‌المللی، پس از گذشت سه روز، مسئولان جمهوری اسلامی به حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی اعتراف کردند.

پس از آن انتشار خبر اصابت دو موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی خبرساز شد. جمهوری اسلامی ایران، در این ارتباط نیز پس از تکذیب اولیه، خبر شلیک دو موشک به هواپیمای یاد شده را تایید کرد.

تایید فایل صوتی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین غروب یک‌شنبه دوم فوریه در یک گزارش تلویزیونی درباره این فایل صوتی خبر داده بود. فایلی که پس از آن از شبکه تلویزیزنی “۱+۱” پخش شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود به نقل از حسن رضایی‌فر، مسئول تیم بررسی و تحقیق ایران اعلام کرده است که ایران این فایل صوتی را برای تکمیل تحقیقات تیم کارشناسی اوکراین به آن کشور تحویل داده است.

در فایل صوتی یاد شده خلبان شرکت هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت فرودگاه می‌گوید که نورهای مشاهده شده ناشی از اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی است. برج مراقبت نسبت به این خبر ابراز بی اطلاعی کرده و می‌پرسد: «چند موشک؟ کجا؟» خلبان از مشاهده یک انفجار بزرگ خبر می‌دهد. پس از آن، برج مراقبت تلاش می‌کند با خلبان پرواز ۷۵۲ اوکراین تماس برقرار کند که بی نتیجه می‌ماند.

ولودیمیر زلنسکی در گفتگو با شبکه تلویزیونی “۱+۱” اوکراین می‌گوید «این فایل صوتی در واقع نشان می‌دهد که طرف ایرانی از همان ابتدا در جریان سقوط هواپیمای ما توسط شلیک موشک بوده و از همان لحظه شلیک این موشک نسبت به آن آگاه بوده‌اند.»

رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر خواستار تحویل جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری این کشور شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود به ناخشنودی ایران نسبت به انتشار این فایل صوتی اشاره کرده است.

حسن رضایی‌فر گفته است که انتشار این فایل صوتی از سوی اوکراین باعث آن خواهد شد که ایران هیچ سند و مدرک دیگری را در اختیار تیم کارشناسی اوکراین قرار ندهد. جمهوری اسلامی انتشار این فایل صوتی را علمی “غیرحرفه‌ا‌ی” و خود این فایل را “سندی محرمانه” خوانده‌است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ فوریه ۲۰۲۰
لینک ویدیوی گفتوگوی بین خلبان پرواز شیراز – تهران و برج مراقبت فرودگاه، غیر از رد و بدل شدن اطلاعات اولیه که به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد بقیه مکالمه به فارسی است. https://youtu.be/wQhV3cFkgwQ