رئیس کمیته ملی المپیک،: فرار و مهاجرت ورزشکاران نتیجه حوادثی مانند دی ماه ۹۶ است

مهاجرت تعدادی از ورزشکاران مدال آور ایران، سرانجام مسئولان ورزش ایران را به واکنش واداشت. آنها از دو زاویه و با دو نگرش متفاوت به موضوع پرداختند. وزیر ورزش و جوانان رسماً از در دلجویی درآمده و رئیس کمیته ملی المپیک هم از منظر یک دانشگاهی، دلایل مهاجرت یا “فرار” ورزشکاران را بررسی کرده است.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان روز دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸ (سوم ژانویه)، مهاجرت و ترک تابعیت ورزشکاران ایرانی را ناشی از “مشکل با ریاست فدراسیون، مربی و یا مشکلات شخصی” دانسته و گفته که نباید موضوع را یک “بحران سیاسی و اجتماعی” جلوه داد.

او انتقاد برخی رسانه‌ها و نشریات ورزشی مبنی بر “بی‌تفاوتی” وزارت ورزش نسبت به مهاجرت ورزشکاران را رد کرد و گفت که با روش‌های “منطقی و غیراحساسی” باید مهاجرت ورزشکاران را کنترل کرد.

در ماه‌های اخیر تعدادی از قهرمانان رشته‌های مختلف ورزش ایران به خارج از کشور پناه برده‌اند. تازه‌ترین این چهره‌های مدال‌آور، کیمیا علیزاده، قهرمان تکواندکار ایرانی است که دو هفته پیش ایران را ترک کرد و گفت ترجیح می‌دهد با پرچم کشور دیگری غیر از سرزمین مادری‌اش، در المپیک حاضر شود.

سلطانی‌فر همچنین از بازگذاشتن درهای کشور و بازگشت داوطلبانه ورزشکاران حرف زد. اما ورزشکاران جلای وطن‌کرده دل خونی دارند. کیمیا علیزاده قهرمان ۲۱ ساله خود را “یکی از میلیون‌ها زن سرکوبشده” در ایران دانسته و گفته است که دیگر هرگز نمی‌خواسته بیش از این “پای سفره ریاکاری، دروغ و بی‌عدالتی” بنشیند.

از سال‌های قبل، شماری از ورزشکاران رشته‌های مختلف از قایق‌رانی بانوان و شطرنج گرفته تا کشتی و جودو به دلایل مختلف ایران را ترک کرده‌اند. آنها برای یافتن امکاناتی بهتر و رشد در رشته خودشان یا به‌ناچار پناهنده شده‌اند یا تابعیت کشور دیگری را پذیرفته‌اند.

مهاجرت، قهر و فرار ورزشکاران

افزایش این مهاجرت‌ها باعث شد رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران هم از برگزاری یک همایش ویژه خبر دهد. به گزارش رسانه‌های داخلی، او در یادداشتی نوشت که این مهاجرت‌ها به دلیل وجود “آسیب‌ها، نارسایی‌ها و تنگناها” در جامعه است و “قهر و فرار” ورزشکاران هم نتیجه چالش‌های داخلی است.

این عضو سابق شورای عالی امنیت ملی، با “ناچیز” خواندن آمار موج مهاجرت ورزشکاران در مقایسه با مهاجرت دانشگاهیان، متخصصان و سیاسیون، دیدگاه آنها را ناشی از “تحلیل غلط یا عصبیت خفته” از شرایط داخلی کشور دانست و ورزشکاران را متهم کرد که ” گفتمان، دانش و ادبیات سیاسی” ندارند و به همین دلیل می‌توانند” ابزار سیاسی دیگران” شوند. به گفته او، مهاجرت ایرانیان بعد از حوادثی همچون اتفاقات دی ماه ۹۶ و بی‌ثباتی شرایط اقتصادی شتاب گرفت تا جایی که سه کشور گرجستان، ترکیه و کانادا مقصد آنها شدند.

در بخشی از یادداشت صالحی‌امیری، با اشاره به “یأس و سرخوردگی، فقدان منزلت اجتماعی و احساس تبعیض قومی در داخل سیستم” به عنوان دلایل مهاجرت ورزشکاران، او گفت که برخوردهای سخت‌گیرانه، توهین‌آمیز، یا افشاگرایانه و انتقام‌جویانه علیه ورزشکاران به قیمت “افزایش شکاف میان قهرمان با جامعه” تمام می شود.

سناریوی نابودی ورزش ایران

اظهارات دو مسئول ورزش ایران در حالی است که روزنامه امنیتی جام جم، وابسته به رادیو و تلویزیون رژیم ایران در گزارشی به ادعای خود “افشاگرایانه”، همه رشته‌های این مسئولان را پنبه کرد و از وجود توطئه‌ای بزرگ برای نابودی ورزش ایران خبر داده بود. این روزنامه دهم بهمن ماه ۹۸ ( اول ژانویه ۲۰۲۰) مدعی شناسایی “پشت پرده نقشه سعودی – صهیونیستی برای ایجاد بحران در ورزش ایران” شد.

در این مطلب که بازتاب رسانه‌ای داخلی هم نداشته، این روزنامه مدعی شد به “اسنادی” دست یافته كه نشان می‌دهد سناریویی برای نابودی ورزش ایران از دی ماه سال ۹۵ طراحی شده است و وزارت خارجه اسرائیل و عربستان برای ایجاد “چالش‌های جدی ورزشی در ایران” به توافق رسیدند. در ادامه این ادعاها، برخی خبرنگاران ورزشی خارج از کشور متهم به همکاری در پیش‌برد سناریوی مورد نظر این نشریه شده‌اند.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۳ فوریه ۲۰۲۰