چین تعرفه‌های گمرکی بر روی واردات کالاهای آمریکایی را کاهش می‌دهد

دولت چین تعرفه‌های گمرکی مربوط به واردات ۷۵ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این کاهش تعرفه‌های گمرکی، نخستین واکنش دولت چین در ارتباط با مرحله نخست توافق تجاری خود با آمریکا است.

هیچ چیز در شرایط کنونی برای اقتصاد چین مناسب‌تر از کاهش تنش در مناقشه بازرگانی با آمریکا نیست. در شرایطی که شیوع بیماری کرونا تاثیرات و پیامدهای خود را بر اقتصاد این کشور بر جای نهاده است. وزارت دارایی چین خبر از کاهش تعرفه‌های گمرکی وضع شده بر روی بخشی از واردات آمریکا داده است. خبری که می‌تواند زمینه‌های کسب یک توافق تجاری فراگیر با آمریکا را فراهم کند.

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از مقامات وزارت دارایی چین خبر از تصمیم جدید دولت این کشور در زمینه تعرفه‌های گمرکی داده‌اند. قرار است تعرفه‌های گمرکی وضع شده بر روی کالاهای ساخت ایالات متحده آمریکا از روز ۱۴ فوریه کاهش یابد.

کاهش تعرفه‌های گمرکی شامل ۷۵ میلیارد دلار واردات چین از آمریکا می‌شود. این واردات از کالاهای کشاورزی تا هواپیما را شامل می‌شود.

دولت چین تصمیم گرفته است تعرفه‌های ۵ و ۱۰ درصدی تعیین شده برای واردات کالاهای ساخت آمریکا را از نیمه دوم ماه فوریه به نصف کاهش دهد.

تعرفه‌های گمرکی سایر کالاهای آمریکایی در شرایط کنونی به قوت خود باقی خواهد ماند. رفع تعرفه‌های گمرکی آن بخش از واردات چین از آمریکا وابسته به گام آمریکا در عرصه کاهش تعرفه‌های گمرکی دارد.

گامی مثبت در جنگ تجاری

دولت چین با این گام خود تعرفه‌های گمرکی وضع شده بر روی ۱۶۰۰ کالا و فرآورده آمریکا را کاهش خواهد داد. این اقدام چین به مثابه تلاش این کشور برای پایان دادن به جنگ تجاری و دست‌یابی به یک توافق فراگیر تلقی می‌شود.

مرحله نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین درنیمه ماه دسامبر سال گذشته میلادی کسب شد. پس از آن، طرفین در ماه ژانویه اقدام به امضای این توافقنامه کردند.

توافق تجاری کسب شده گام نخست از یک توافق فراگیر است. در این گام، چین متعهد شده کالاهای بیشتری از آمریکا وارد کند. افزون بر آن، کاهش تعرفه‌های گمرکی وضع شده بر روی کالاهای ساخت آمریکا می‌تواند زمینه‌های واردات بیشتر کالاهای آمریکایی در بازارهای داخلی چین را فراهم آورد.

جنگ تجاری آمریکا و چین نه تنها پیامدهای سنگینی برای اقتصاد این دو کشور به همراه داشته، بلکه به اقتصاد جهانی و بازرگانی بین‌المللی نیز آسیب رسانده است. در سایه این جنگ تجاری، نرخ رشد اقتصادی جهان در سال گذشته کاهش یافت.

در شرایطی که اقتصاد چین با پیامدهای برخاسته از شیوع بیماری تنفسی کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، کاهش تنش در مناسبات تجاری با آمریکا می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد این کشور تلقی شود.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله)، ۶ فوریه ۲۰۲۰