رویترز:”هکرهای وابسته به رژیم ایران” برای به دام انداختن ایرانی‌های خارج از کشور خود را روزنامه نگار جا زده‌اند

خبرگزاری رویترز با استناد به سه شرکت امنیت سایبری از تلاش هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی ایران برای به دام انداختن روزنامه نگاران و متخصصان ایرانی و یا ایرانی تبارو دست‌یابی به اطلاعات شخصی و رمزهای عبور آنها گزارش می دهد. رویترز در این گزارش می نویسد: این هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی برای رسیدن به هدف خود که همانا کسب اطلاعات بوده، عناوین روزنامه نگاران معروف ایرانی تبار در رسانه های معتبر بین المللی، مانند وال استریت ژورنال را جعل کرده بودند.

در گزارش رویترز آمده است هنگامی که عرفان کسرایی، دانشگاهی . پژوهش‌گر ایرانی تبار در آلمان، ایمیلی را از نشریه وال استریت ژورنال دریافت کرد که از او درخواست مصاحبه می کرد، او احساس کرد که پیشنهاد بدی نیست. در واقع فردی که با او تماس گرفته بود، “فرناز فصیحی” روزنامه نگار شناخته‌شده ایرانی آمریکایی وال استریت ژورنال نبوده، بلکه این فرد با استفاده جعلی از نام این روزنامه نگار شناخته شده و به بهانه انجام مصاحبه در نظر داشته که به اطلاعات شخصی و ارتباطات عرفان کسرایی پی ببرد. این روزنامه نگار جعلی برای دست‌یابی به اطلاعات آقای کسرایی از او خواسته که برای دیدن سؤالات مصاحبه رمز عبور گوگلی خود را وارد کند.

درخواست دروغین این روزنامه نگار قلابی در واقع تلاشی برای ورود به حساب ایمیل آقای کسرایی بوده است. رویترز می نویسد این حادثه بخشی از تلاش گسترده آنان برای هک کردن حساب ایرانی های مقیم خارج از کشور بوده است که سه شرکت امنیت سایبری گفته اند که این گروه هکری با دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است. این حوادث زمانی آشکار شد که دولت آمریکا پس از حمله موشکی که منجر به کشته شدن سرلشکر قاسم سلیمانی شد، نسبت به تهدیدهای سایبری ایران هشدار داده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه شرکت امنیت سایبری، ازجمله “سرتفا” (Certfa) مستقر در لندن می‌گویند شخصیت جعلی”فرناز فصیحی” با یک گروه هکری به نام”چارمینگ کیتن” (Charming Kitten) مرتبط است و ارتباط این گروه مدتهاست که با ایران مشخص شده است.

شرکت اسرائیلی امنیت سایبری کِلر اسکای ClearSky Cyber Security اسنادی را در رابطه با عملیات مشابه در باره رسانه آمریکایی سی ان ان CNN و دویچه وله آلمانی به رویترز ارائه کرده است. کِلر اسکای در این اسناد تلاش های هک کردن این دو رسانه را با “چارمینگ کیتن” مرتبط دانسته و افراد هدف قرار گرفته را به عنوان دانشگاهیان اسرائیلی یا محققانی که در باره ایران مطالعه می کنند، توصیف می کند. کِلر اسکای با استناد به محرمانه بودن نام مشتریان خود، از دادن یا نام‌گذاری تعداد مشخصی از افراد مورد نظر، خودداری کرده است.

خبرگزاری رویترز در این گزارش همچنین به موارد دیگری اشاره کرده است. از جمله می توان به حسن سربخشیان، روزنامه‌نگار و عکاس خبری اشاره کرد که با فردی که خود را به جای “فرناز فصیحی” جا زده روبه‌رو شده است. این فرد به بهانه‌هایی از حسن سربخشیان خواسته قراردادی را برای انتشار عکس‌هایش امضا کند.

به نوشته رویترز، مورد دیگر، مورد آزاده شفیعی، از خبرنگاران شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال است که هکرها تلاش کرده بودند تا به حساب‌های او و خانوادهاش در لندن نفوذ کنند. جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در چنین عملیاتی و یا پشتیبانی از هرگونه عملیات هکر کردن را انکار کرده است.

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل متحد در این باره گفته است که “شرکت هایی که چنین ادعایی را مطرح می کنند” بخشی از کمپین ضد اطلاعاتی و انتشار اخبار نادرست علیه ایران هستند.”

منبع: سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۶ فوریه ۲۰۲۰