فدراسیون فوتبال در آستانه ورشکستگی. نوشته فرهاد کاس‌نژاد

فدراسیون فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. این یک حدس و گمان نیست بلکه حساب و کتاب‌ها چنین وضعیتی را هشدار می‌دهند.

بیش از یک ماه پیش بود که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از سمت خود استعفا داد. او بیماری قلبی را بهانه کرد اما دلیل اصلی استعفایش حالا بیشتر روشن می‌شود. فدراسیون فوتبال که به ادعای مسئولانش ۸ میلیون دلار از فیفا طلب‌کار است، مسیری برای دریافت مطالبات خود پیدا نمی‌کند. تحریم‌ها نقل و انتقال بانکی را غیرممکن کرده‌اند و فدراسیون فوتبال ایران در اوج بحران‌های مالی قرار گرفته و ادامه این روند می‌تواند به ورشکستگی این فدراسیون منجر شود.

ابراهیم شکوری، سرپرست موقت دبیری فدراسیون فوتبال ایران، هفته گذشته به سوییس سفر کرد تا در مقر فیفا بتواند راه حلی برای دریافت مطالبات فوتبال ایران از این سازمان پیدا کند. پاسخ فدراسیون جهانی فوتبال این بود که مسیر شفاف بانکی برای انتقال پول به ایران وجود ندارد. فدراسیون فوتبال ایران پیشنهادات خود را درباره نحوه ارسال پول به فیفا ارائه کرد، اما مسیرهایی مثل انتقال پول به کنفدراسیون فوتبال آسیا و سپس واریز به حساب فدراسیون فوتبال نیز مقدور نیست.

فدراسیون فوتبال بدون دریافت این مطالبات نمی‌تواند هزینه‌های خود را بپردازد و حتی برگزاری اردوهای تیم ملی می‌تواند به خطر بیفتد. فدراسیون بدهی‌های معوقه بسیاری دارد و شاید در پرونده شکایت مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ملی بازنده شود و فیفا رای، به پرداخت غرامت ۶ میلیون یورویی بدهد. پرداخت این رقم به مارک ویلموتس می‌تواند یک فاجعه برای فدراسیون فوتبال باشد. مارک ویلموتس که با تیم ملی ایران در راه جام جهانی ۲۰۲۲ نتایج ناامیدکننده‌ای گرفت و از ایران رفت، مدعی شده است که طبق مفاد قراردادش باید تمام مبلغ باقیمانده از قرارداد ۳ ساله‌اش را از فدراسیون فوتبال دریافت کند. این رقم ۶ میلیون یورو است و اساسا پرداختش برای فدراسیون فوتبال ممکن نیست. مهدی تاج با انتقادات بسیاری مواجه بود که چرا قراردادی چنین گزاف با مارک ویلموتس امضا کرد و هنگام فسخ قرارداد، نتوانست بدون غرامت به همکاری با ویلموتس پایان دهد. ۳۰ بهمن ماه اولین جلسه رسیدگی به پرونده شکایت مارک ویلموتس برگزار می‌شود و فدراسیون فوتبال در حالی که بدون رئیس و با آشفتگی مدیریتی مواجه است، به سختی می‌تواند تیم حقوقی مناسبی را برای دفاع از خود به دادگاه بفرستد.

یک ماه پیش علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران از مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، سئوال کرد که دست‌مزد مارک ویلموتس از چه منابعی تامین می‌شود. پاسخ وزیر ورزش چنین بود: «فدراسیون فوتبال به دلیل تحریم‌ها و پرداخت نشدن مطالباتش از فیفا ناچار شد با استقراض از یک شرکت داخلی، که با مصوبه ستاد مقابله با تحریم‌ها صورت گرفت، حقوق سرمربی تیم ملی را پرداخت کند و البته قرار شد در فروردین ماه سال آینده قرض خود را پس دهد.» اما فرودین ماه ۹۹ نزدیک است و بعید به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال توان پرداخت قرض خود را داشته باشد. تصور کنید فدراسیونی که برای پرداخت بخش کوچکی از دستمزد ویلموتس دچار چنین مشکلاتی شده بود، در پرونده ویلموتس بازنده شود و مجبور باشد ۶ میلیون یورو به ویلموتس پرداخت کند.

فدراسیون هزینه‌های بسیاری را در آینده نزدیک پیش رو دارد. تیم ملی باید با دراگان اسکوچیچ، سرمربی جدید خود، اردوهایی را پیش از بازی‌هایش در فرودین ماه برگزار کند. در خردادماه ۹۹ نیز تیم ملی به اردوها و بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد تا بتواند مقابل بحرین و عراق نتیجه بگیرد و از گروه خود در مسیر جام جهانی قطر صعود کند. پرداخت این هزینه‌ها برای فدراسیون فوتبال مقدور به نظر نمی‌رسد. فدراسیون فوتبال در چند وقت اخیر حتی از دعوت چند بازیکن شاغل در اروپا به اردوهای تیم ملی صرفنظر می‌کرد تا مجبور نباشد هزینه پرواز آنها به ایران را پرداخت کند. فدراسیون به دلیل همین بحران‌های مالی اسکوچیچ را انتخاب کرد تا با عقد قرارداد ریالی به مبلغی اندک، دچار مشکلات پرداخت دستمزد مربی نشود.

فدراسیون فوتبال در میان چنین بحران‌هایی باید ۲۵ اسفندماه برگزارکننده انتخابات باشد و نامزدهای ریاست فدراسیون هیچ بحثی درباره چگونگی مواجهه خود با این مسائل مطرح نمی‌کنند. آنچه درباره انتخابات فدراسیون فوتبال می‌شنویم، برنامه و راهکار درباره مسائل پیچیده فوتبال ایران نیست، بلکه همه از لابی‌ها حرف می‌زنند یا منتظرند ببینند گزینه مورد نظر وزارت ورزش و جوانان کیست. ورشکستگی اما چیزی نیست که در چنین انتخاباتی برایش راه حل پیدا شود.

منبع: سایت بریتانیائی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۰ فوریه ۲۰۲۰