تبعات “جشنواره زجر”. منیژه حکمت، کارگردان سینمای اجتماعی ایران، خطاب به شهاب حسینی: مؤدب باش!

جشنواره حکومتی فیلم فجر با تحریم گسترده هنرمندان سینما که با فراخوان مسعود کیمیایی آغاز شد عملاً از رونق افتاده است. سخنان پرعتاب شهاب حسینی هم به رونق این جشنواره نه تنها کمکی نکرد که باقیمانده اعتبار او را خدشه‌دار ساخت. بعد از کانون کارگردانان سینمای ایران، منیژه حکمت هم در حمایت از درخواست کیمیایی برای تحریم جشنواره فجر پیام داد.

منیژه حکمت، کارگردان سینمای اجتماعی ایران دوشنبه ۲۱ بهمن با انتشار پیام‌هایی در توییتر در پاسخ به سخنان شهاب حسینی، بازیگر سینمای ایران نوشت:

«کافى است فیلم پرخاش‌هاى خود را با کلام غم‌آلود ولى آرام و متواضعانه استاد (مسعود کیمیایی) مقایسه کنى تا بفهمى که تکفیر نمی‌کند براى دیگران تکلیف معین نمی‌کند، ادعاى هنر ندارد و احساس نمی‌کند قیم همه مردم است، فقط غمگین است و نمی‌خواهد در جشنواره شرکت کند. یک بار دیگر فیلم را ببین تا بدانى کدام مبلغ نفرت و نفاق است و کدام نشان نجابت است و آرامش و مردم ما به کدام بیشتر نیاز دارند.»

پس از آنکه مشخص شد هواپیمای خطوط بین‌المللی هواپیمایی اوکراین با دو موشک سپاه پاسداران در نزدیکی تهران منفجر شده است، مسعود کیمیایی با انتشار یک پیام ویدیویی اعلام کرد که در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی‌کند. ناصر تقوایی،کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران از تصمیم مسعود کیمیایی برای انصراف از حضور در جشنواره فجر حمایت کرد. بهرام بیضایی هم اعلام کرده بود که در هیچ جشنی شرکت نمی‌کند و داریوش مهرجویی نیز گفته بود ترجیح می‌دهد در کنار مردم باشد. به این ترتیب چهار کارگردان بزرگ سینمای ایران از جشنواره فجر کناره‌گیری کردند.

شهاب حسینی، تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «شین»، یکشنبه ۲۰ بهمن در نشست خبری فیلم خود، از مسعود کیمیایی و سایر کسانی که جشنواره فیلم فجر را تحریم کرده‌اند، انتقاد کرد. حسینی، کیمیایی را متهم کرد که به خوبی می‌داند فیلمش ارزشی ندارد و به همین سبب «روغن ریخته را نذر امام‌زاده» کرده است.

منیژه حکمت در پیام خود در توییتر به شهاب حسینی توصیه کرد که مودب باشد: «ولى یک نکته در خطابه آتشین شما درست بود و آن اینکه اون طرف دنیا هیچ خبرى نیست و هرچه هست همین جاست، نمونه‌اش اینکه شما به قول خودتان دو سال همه دنیا را گشته‌اى و تجربیات فراوان اندوخته‌اى ولى هنوز حرف زدن نیاموختى، کنترل بر خشم و عصبیت نیاموختى و از همه مهمتر ادب نیاموختى.»

این کارگردان سینمای اجتماعی ایران در پیام خود در توییتر این پرسش را در برابر شهاب حسینی قرار داد: «سئوالى که برایم پیش آمده این است که آیا حرف دل مردم که قرار است شهاب حسینى از تریبون جشنواره فجر فریاد بزند تا آنها در خیابان هزینه ندهند چیست؟ حمله به یک فیلم‌ساز پیشکسوت و تخریب کارنامه انکارناپذیر او؟»

بیان این معنا که: با شرکت در جشنواره حکومتی فجر چه چیزی نصیب مردم ایران می‌شود؟

کانون کارگردانان سینمای ایران روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اظهارات توهین‌آمیز شهاب حسینی به مسعود کیمیایی را محکوم و از این که تربیون جشنواره فجر در خدمت تخریب هنرمندان قرار گفته اظهار تأسف کرد.

منبع: سایت رادیو زمانه (مستقر در هلند)، ۱۰ فوریه ۲۰۲۰