توئیتر و فیسبوک چند حساب جعلی وابسته به رژیم ایران را حذف کردند

شرکت فیسبوک اعلام کرد که ده‌ها حساب کاربری «جعلی» در این شبکه اجتماعی و تعدادی حساب کاربری در شبکه اجتماعی «اینستاگرام» را که از سوی حکومت اسلامی ایران هدایت می‌شدند مسدود کرده است.

به گفته فیسبوک این حساب‌های کاربری با تمرکز بر سیاست آمریکا مبادرت به انتشار مطالبی درباره وضعیت سیاست داخلی آمریکا می‌کردند.

شرکت فیسبوک این موضوع را در وبلاگ رسمی خود منتشر کرده است. به نوشته فیسبوک، این حساب‌های کاربری مربوط به ده‌ها حساب شخصی، صفحه ، گروه و حساب‌های کاربری در اینستاگرام می‌شوند که منشاء آنها به کشورهای روسیه، ایران، ویتنام و میانمار می‌رسد.

فیسبوک مشخص کرده که شش حساب کاربری در فیسبوک و پنج حساب در اینستاگرام مشخصا درباره سیاست در آمریکا فعالیت داشتند و به یک شبکه کوچک مرتبط بودند که ریشه آن به جمهوری اسلامی باز می‌گردد.

فیسبوک تاکید کرده که تمامی این حساب‌ها جعلی بودند و در نتیجه هویت اصلی کاربران نیز ناشناخته است.

به گفته فیسبوک، این حساب‌ها «پست‌هایی در مورد خبرهای سیاسی و ژئوپولتیک، از جمله مسائلی در مورد انتخابات آمریکا، مسیحیت، روابط ایران و آمریکا، سیاست‌های مهاجرتی، انتقاد از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و چهره‌های شناخته‌شده، به اشتراک می‌گذاشتند».

فیسبوک همچنین گفته است که این حساب‌های کاربری ویدئوهای مصاحبه با افراد دانشگاهی، چهره‌های شناخته شده و تحلیل‌گران را در مورد ایران و انتخابات آمریکا به اشتراک می‌گذاشتند.

زمستان سال گذشته شمسی شرکت فیسبوک به ظور رسمی اعلام کرد که «صدها حساب و صفحه از ایران را که رفتار مشابه‌ای در ۲۰ کشور دنیا داشتند مسدود کرده است.

گزارش روز گذشته فیسبوک می‌گوید ارتباط‌هایی بین این حساب‌ها و شبکه‌ای که سال گذشته مسدود شده بود دیده می‌شود.

بسیاری از حساب‌های مسدود شده نیز مربوط به روسیه می‌شوند. فیسبوک گفته این حساب‌ها و گروه‌ها «به طور مشخص بر اوکراین و کشورهای همسایه» روسیه تمرکز داشتند.

فیسبوک در گزارش خود تصاویری از برخی از صفحه‌های مسدود شده را منتشر کرده که نشان می‌دهد در یک مورد از آنها حملاتی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شده و در مورد دیگر حملاتی لفظی علیه «جان بولتون» راه انداخته است.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در گزارشی اعلام کرد که شبکه اجتماعی توییتر هم حساب‌هایی را که وابسته به جمهوری اسلامی بودند، حذف کرده است. گزارش این شبکه تلویزیونی جزئیات بیشتری درباره این تصمیم منتشر نکرده است.

منبع: سایت بریتانیاپی ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۳ فوریه ۲۰۲۰