حملات موشکی به پیرامون سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

منطقه سبز بغداد بار دیگر هدف حملات موشکی واقع شد. گفته می‌شود کسی در جریان این حملات آسیبی ندیده است. در جریان این حملات چند راکت به نزدیکی ساختمان سفارت ایالات متحده آمریکا در منطقه سبز اصابت کرده است.

حملات موشکی به منطقه سبز بغداد که محل امنیتی و دیپلماتیک این شهر شناخته می‌شود از اکتبر سال گذشته به این سو شدت گرفته است. سفارت ایالات متحده آمریکا و شمار دیگری از کشورهای خارجی نیز در این منطقه واقع است.

خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) از اصابت چند راکت در نزدیکی ساختمان سفارت آمریکا در بغداد خبر داده است.

خبر حمله موشکی به منطقه سبز و اصابت چند راکت در حوالی مرکز نمایندگی آمریکا در عراق از سوی محافل نظامی آمریکا تایید شده است. هنوز روشن نیست که مجموعا چند راکت به سوی منطقه سبز پرتاب شده و اطلاعی از شمار قربانیان احتمالی و خسارات ناشی از آن منتشر نشده است.

این در حالی است که خبرگزاری آلمان با انتشار گزارشی در همین رابطه به نقل از محافل نظامی آمریکا اعلام کرده است که در اثر این حملات به کسی آسیبی وارد نشده است. خبرنگار خبرگزاری فرانسه در گزارشی که از بغداد ارسال کرده خبر از شنیده شدن صدای مهیب چند انفجار در این شهر داده است.

آژیر خطر در منطقه سبز

در منطقه سبز همچنین گفته می‌شود آژیر خطر به صدا در آمده است. افزون بر آن، بر اساس خبری که خبرنگار خبرگزاری فرانسه ارسال کرده، یک یا چند هواپیما پس از این حملات در فراز منطقه سبز در پرواز بوده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود نوشته است که حملات موشکی سحرگاه یک‌شنبه ۱۶ فوریه حکایت از تشدید حملات به منطقه سبز دارد. این نوزدهمین حمله موشکی به مواضع آمریکا در عراق از ماه اکتبر سال گذشته به این سو است.

ایالات متحده آمریکا نیروی حشد الشعبی عراق را مسئول این حملات می‌داند و از این رو انگشت اتهام این کشور متوجه جمهوری اسلامی ایران است. این در حالی است که شبه‌نظامیان وابسته به حشد الشعبی تا کنون مسئولیت حملات موشکی به منطقه سبز را برعهده نگرفته‌اند.

پست توییتری تهدیدآمیز

ساعاتی پیش از حملات موشکی به منطقه سبز، شبه‌نظامیان وابسته به “حرکت نجباء” عراق با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده بودند که شمارش معکوس برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی مستقر در عراق آغاز شده است.

در این پست توییتری تصویری از یک خودروی نظامی آمریکایی منتشر شده و زیر آن نوشته شده است: «ما نزدیک‌تر از آن چیزی هستیم که شما گمان می‌کنید.»

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود به حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از حشد الشعبی و همچنین شبه‌نظامیان وابسته به گروه “حرکت نجباء” اشاره کرده است.

این گزارش حمله موشکی اواخر ماه دسامبر به مواضع آمریکا که منجر به کشته شدن یک شهروند آمریکایی شد را عامل تشدید تنش بین آمریکا و ایران دانسته است.

پس از این حمله موشکی بود که ایالات متحده آمریکا اقدام به بمباران هوایی مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق کرد. در جریان حملات هوایی یاد شده گفته می‌شود که دستکم ۲۵ شبه‌نظامی کشته شدند.

در اوایل ماه ژانویه نیز، آمریکا با حمله پهپادی خود به خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به تنش موجود بین آمریکا و ایران ابعاد جدیدی بخشید. حملات موشکی ایران به پایگاه نظامی اربیل و عین الاسد نیز واکنش جمهوری اسلامی به کشته شدن قاسم سلیمانی بود.

آمریکا بارها ایران را مسئول حملات موشکی و پرتاب راکت به مواضع خود در عراق دانسته است.

منبع: سایت صدای آلمان (دویچه وله) به زبان فارسی، ۱۶ فوریه ۲۰۲۰